مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اعلام کرد: 25 درصد از وقفهای جدید که مطابق یک چهارم موقوفات کشور محاسبه می شود در خراسان رضوی به ثبت رسیده است.

حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، ۲۷ اسفندماه در نشست خبری طرح آرامش بهاری ۱۴۰۰ ضمن عرض تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: با توجه به بحران کرونا سال سختی را پشت سر گذاشتیم و متاسفانه شیوع این ویروس محرومیت‌هایی به‌دنبال داشت و فشار زیادی به اقشار آسیب‌پذیر جامعه وارد شد.

وی ادامه داد: اما در این میان یکی از برکاتی که حاصل شد مواسات و همدلی در لبیک به ندای رهبری بود که قوت قلبی برای جامعه آسیب دیده بود و در این طرح اقدامات خوبی از سوی نهادها و دستگاه‌های مختلف مردمی و دولتی صورت گرفت.

احمدزاده تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون علاوه ۱۳هزار پک بهداشتی به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون تومان و تهیه و توزیع تعداد ۱۰۶ هزار ۳۷۵ بسته معیشتی به ارزش تقریبی ۲۳ میلیارد تومان از محل موقوفات منطبق و کمک‌های خیرین صورت گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: عمده زحمت این کار بر دوش خادمین بقاع متبرکه، خیرین، هیئات مذهبی و اصحاب وقف بوده است.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز تعداد ۳۰۰ هزار ماسک تهیه و توزیع شد ضمن اینکه شاهد راه‌اندازی ۵۰ مرکز افق در بقاع متبرکه بودیم که این مرکز ماموریت‌های فرهنگی، اجتماعی و قرآنی دارد.

احمدزاده افزود: تعداد ۱۸۱ وقف جدید با نیات متفاوت از جمله درمانی، آموزشی، علم و فناوری، ازدواج، اشتغال، ورزشی، امور خیریه و… به ثبت رسید که عمده نیات مرتبط با موضوعات فرهنگی و مذهبی مانند احداث مسجد، دارالقرآن و… بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: ترویج فرهنگ وقف بر اساس باورایمانی مردم و اجرای امینانه نیات واقفین مهمترین عوامل تاثیرگذار برای تشویق خیرین به وقف است که خوشبختانه در سال ۹۹ حدود ۲۵درصد وقف‌های جدید کشور در خراسان رضوی به ثبت رسیده است که یک چهارم موقوفات کشور را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: در گذشته نیات وقف محدود بوده اما در حال حاضر و براساس نیاز روز جامعه این نیات گسترش یافته است و در واقع واقفین در هر زمانی متناسب با نیازهای آن زمان وقف انجام می‌دادند که این نشان می‌دهد همیشه نیازهای روز جامعه مورد توجه واقفین بوده است.