از ابداعات جالب‌توجه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی میراث گردشگری و صنایع‌ وابسته تهران امسال، راه‌اندازی دو بخش جدید بود؛ یکی ویژه ۱۲ استان کم برخوردار و دیگری جایگاه ویژه نام‌آوران.

غلامرضا نادمی، روزنامه نگار

تأکید بر حضور مردم و رفع موانع کسب‌وکار با اقداماتی هم چون «ثبت محور»یا «اعلان محور»کردن فرایند صدور مجوزهای کسب‌وکار در این حوزه به‌جای طی کردن روال‌های اداری منسوخ برای اخذ مجوز، نمونه‌ای در حوزه تقدیر و ایجاد تحول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دولت سیزدهم است.

 به این بهانه فرصت را مغتنم می‌شمارم به سهم خویش از حضور سبز همشهریان هنرمند و فعال در حوزه ی گردشگری و صنایع‌دستی که با مشارکت، ارائه و عرضه آثار نفیس با نقش‌آفرینی خود سهمی در معرفی صنایع‌دستی و فرهنگ غنی کلات در نمایشگاه تهران داشته‌اند سپاسگزاری کنم.

صنعت گردشگری یکی از بخش‌های مهم است که در اقتصاد کلات تأثیر بزرگی دارد و توسعه صنعت گردشگری باعث رونق کسب‌وکار، ایجاد فرصت‌هایی برای سرگرمی، تفریح، رشد اقتصادی و درآمدزایی هرچه بیشتر برای کلات که منجر به تبادل و ترویج فرهنگ و برای گردشگران می‌تواند منجر به بهبود شادی، رفاه و آموزش شود.

 آداب‌ورسوم، فرهنگ، آیین‌ها و سنت‌های غنی و منحصربه‌فرد در خطه خورشید به‌ویژه شهرستان کلات میراث جاویدانی است که از
نیاکان و اقوام مختلف برای ما به‌جای مانده است و ظرفیت‌های گسترده و بکری دارد که می‌تواند به موتور محرکه اقتصاد این دیار محروم و مرزی تبدیل شود
.

توسعه اشتغال مناسب بانوان، از دیگر نتایج رونق اقتصاد مبتنی بر صنایع‌دستی و گردشگری است که این ظرفیت در کلات مغفول مانده است و در این سال‌هایی که به دلیل خشک‌سالی و کمبود بارندگی کشاورزی و دامداری و دام‌پروری مقرون‌به‌صرفه نیست،
بانوان خانه‌دار با اشتغال در این حوزه می‌توانند دوشادوش مردان در رونق بخشی به اقتصاد خانواده کمک کنند
.

رونق گردشگری مطالبه ملی کلاتی‌هاست

ازجمله مواردی که می‌تواند باعث رونق گردشگری و تحول در اقتصاد شهرستان شود تجربه موفق نمایشگاه‌های تهران باید به شیوه محلی‌تر در استان خراسان رضوی به‌ویژه شهرستان کلات آغاز شود و این شورونشاط مقدس ناشی از اجرای موسیقی‌های آیینی نیز سبب شادی و تزریق روحیه امیدواری به جامعه است و باید تداوم و ارتقاء یابد.

گردشگری و صنایع‌دستی به‌تنهایی می‌تواند اقتصاد کلات را متحول کند و این موضوع برای هر دلسوز و دغدغه مند و عاشق این مرزوبوم کاملاً مشهود و اثبات پذیر است.

به باور نگارنده؛ کلات باوجود شهرت در بخش‌های متعدد جاذبه‌های طبیعی و گردشگری و صنایع‌دستی بی‌نظیر ضمن تأکید بر حضور در نمایشگاه‌ها، باید در حوزه سرمایه‌گذاری ورود پیدا کند و باشهرتی که دارد در آستانه جهانی‌شدن است.

گردشگری حق طبیعی همه آحاد ملت است و صنایع و مهارت‌ها و هنرهای دستی هم موردتوجه مردم هنرشناس است و باید به این مطالبه بزرگ ملی پاسخ درخور بدهیم.

برگزاری نمایشگاه محلی گردشگری و صنایع‌دستی نقش بسیار مهمی در آگاه‌سازی جامعه نسبت به ارزش‌های ملی، هویتی و تمدن متعالی ایران عزیز دارد و باید به شیوه مطلوب در شهرستان کلات آغاز شود و کلات پرچم‌دار این حرکت بزرگ فرهنگی و مبارک
شود؛ و بدون شک رویکردهای جدید و نوآورانه، موردتوجه و استقبال کارشناسان و مردم قرار می‌گیرد
.

 همه باید تلاش کنیم با همکاری فرمانداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی، کلات را در مرحله اول در داخل کشور به گردشگران داخلی و
در مرحله بعد به کشورها و بازارهای هدف گردشگران ایرانی بشناسانیم

برای توسعه گردشگری، انجام فعالیت‌های صحیح بازاریابی و تبلیغات در این حوزه یک ضرورت است.

بازاریابی و تبلیغات در حوزه گردشگری ابزار متنوع و مختلفی دارد، برگزاری فم تورها، شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی گردشگری داخلی و خارجی را می‌توان از ابزارهای مهم تبلیغی دانست.

بی‌شک شناسایی بازارهای هدف گردشگری باید در اولویت قرار گیرد و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی این امکان را برای فعالان حوزه گردشگری فراهم می‌کند که به‌صورت کاملاً هدفمند در این مسیر گام‌های بلندی را بردارند.

نمایشگاه‌های گردشگری این فرصت را برای فعالان بخش‌های خصوصی و دولتی گردشگری فراهم می‌کند که با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی روند فعالیت‌ها را تسهیل و به رونق بیشتر گردشگری کمک کنند، درواقع هدف از برگزاری چنین رویدادهایی تبادل گردشگری و توسعه پایدار گردشگری است.

حضور فعالان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی کلات در غرفه‌هایی از نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری قطعاً می‌تواند به معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری در ابعاد مختلف مذهبی، تاریخی، سلامت، ادبی، صنایع‌دستی و حوزه سرمایه‌گذاری و… کمک
کند
.

جان کلام:

توسعه گردشگری در کلات نیازمند توجه به مؤلفه‌هایی است که پیشرو این هدف مؤثر هستند بند ۳۴ الگوی «ایرانی_اسلامی پیشرفت» رمزتوسعه گردشگری و حمایت بخش خصوصی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای آن می‌داند.

بی‌گمان این جمله حرف تازه‌ای نیست و شاید باید از حالت گفتار خارج‌شده و شکل عملی به خود بگیرد و به‌صورت اجرایی پیاده شود تا بتوان به‌طور ملموس آن را در جامعه دید و از نتایج آن بهره برد.