مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگر محدودیت‌های مختلف نظیر تعطیلی مشاغل اجرا شود اما مردم به سفرهای خود ادامه دهند قادر به قطع زنجیره انتقال بیماری کشنده کرونا نخواهیم بود.

دکتر علی حسنی فزود: به رغم اجرای محدودیت‌های جدی کشوری در راستای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، پرهیز از سفر، لازمه قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا به دیگران است و بدون لحاظ این مقوله مهم در زندگی روزمره زنجیره انتقال کرونا قطع نمی‌شود.

وی ادامه داد: در طول سفر در وسایل نقلیه مختلف اعم از هوایی و زمینی مثل هواپیما، قطار و اتومبیل با توجه به تراکم جمعیت حتی کسانی که علایم ظاهری را نداشته باشند و صرفا ناقل این بیماری باشند نیز می‌توانند دیگر افراد همسفر خود را دچار بیماری کنند.
مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مدت زمان سفر، تراکم جمعیت و محدودیت تهویه هوا بیشترین اثر را می‌تواند در انتشار بیماری داشته باشد، علاوه بر این مسافران در طول راه ممکن است از مکان‌های مشترک مختلف از قبیل رستوران و سرویس‌های بهداشتی استفاده کنند که این مکان‌ها نیز می‌توانند خود عامل انتشار ویروس کرونا باشند.
حسنی افزود: سفر یک شخص با استفاده از هر وسیله نقلیه از یک شهر با وضعیت قرمز یا بالعکس می‌تواند خطرناک باشد و باعت ایجاد یک کانون انتشار در شهرهای مبدا و مقصد شود و عموم مردم باید توجه داشته باشند اگر بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های اعلام شده به سفر بروند از محدودیت‌هایی که با هدف قطع زنجیره کرونا اعمال می‌شود نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آید چون اگر زنجیره کرونا به وسیله این محدودیت‌ها در یک شهر قطع شود دوباره به وسیله افرادی که وارد این شهر شده‌اند یا رفت و آمد داشته‌اند برقرار می‌شود.
وی اضافه کرد: براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت‌هایی شامل تعطیلی مدارس و واحدهای آموزشی، باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌های زنانه، تجمع ها، همایش‌ها، کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها و مراسم عروسی و عزا اعمال می‌شود، اما در مورد محدودیت سفر خود مردم باید عاقلانه تصمیم بگیرند و در این راه مسوولان کشور به ویژه کادر بهداشت و درمان را حمایت کنند تا همه با هم بتوانند زنجیره گسترش این بیماری کشنده را قطع کنند.

طبق آخرین اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فوت ۴۵۷ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا طی  ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۰ هزار و ۱۲۱ تن رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

  • منبع خبر : ایرنا