معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: ممنوعیت پذیرش در مهمان‌سراها و زائرسراهای دولتی همچنان ادامه و با توجه به شرایط کرونا در استان، همچنان این ممنوعیت وجود دارد.

محمدصادق براتی در جلسه ستاد خدمات سفر خراسان رضوی، با بیان این مطلب اظهار کرد: عملکرد ستاد اجرایی خدمات سفر بسیار خوب بوده و مدیریت بحران کرونا در استان خراسان رضوی به نحو شایسته‌ای پیش رفته است و امیداورم این اقدامات تداوم پیدا کند.

وی یادآور شد: تا پایان خردادماه در دستورالعمل نحوه استفاده کسب و کارهای حوزه گردشگری برای تسهیلات مشکل داشتیم و این کسب و کارها نمی‌توانستند در سامانه برای دریافت تسهیلات ثبت نام کنند که با پیگیری‌ها مشکلات اساسی به خصوص در حوزه بنگاه‌های گردشگری برطرف شد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: ثبت نام از متقاضیان دریافت تسهیلات تا پایان تیرماه انجام خواهد شد و بانک‌ها نیز تا پایان مرداد پرداخت خواهند داشت. لذا دستگاه‌های اجرایی باید فرآیند تاییدات لازم در این خصوص را تسریع کنند.

براتی عنوان کرد: براساس اعلام اداره‌کل میراث فرهنگی استان، میزان خسارت در حوزه گردشگری برای ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ حدود ۱۰ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال بوده است.

وی با اشاره به بازگشت وضعیت قرمز به استان گفت: در بحران کرونا مدیریت خوبی در استان و کشور صورت گرفت و خسارت‌ها به حداقل ممکن رسید؛ اما با تداوم شرایط، رعایت نکردن پروتکل‌ها باعث شد تا دوباره وضعیت استان قرمز شود.

براتی گفت: امید داشتیم خسارت‌های نوروز را در تابستان جبران کنیم و برنامه‌ریزی هم در حال انجام بود و طرح‌هایی هم ارائه شد. همچنین با توجه به اعزام نشدن کاروان‌ها به حج، برنامه سفرهای کاروان به مشهد را در دستور کار داشتیم و اگر شرایط فراهم شود، برای حضور کاروانیِ زائران خارجی و داخلی به منظور جبران خسارت آمادگی داریم که همه این برنامه‌ها منوط به تائید ستاد ملی و ستاد استانی پیشگیری و مبارزه با کروناست.

وی تصریح کرد: ممنوعیت ورود زائران جزء اختیارات این ستاد نیست؛ در حال حاضر ممنوعیت نداریم و محدودیت‌هایی داریم که اعمال می‌شود.

براتی درباره شیوع کرونا از طریق واحدهای اقامتی گفت: اشغال تخت‌ها قابل توجه نیست و از ۱۱۸ هزار تخت، حدود ۶ هزار تخت اشغال است و مراکز اقامتی مختلف از ۱۰ تا ۱۲ درصد اشغال تخت دارند.

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی یادآور شد: برابر گزارش‌های کمیته‌های نظارتی، رعایت پروتکل‌ها در اماکن مذهبی به ویژه آستان قدس و بقاع متبرکه و اماکن اقامتی استان به نحو بسیار مطلوبی انجام می‌شود.

براتی با بیان این که نظارت‌ها تشدید و برخورد جدی و قانونی با واحدهای متخلف انجام خواهد شد، اظهار کرد: در این مورد با توجه به حساسیت سلامت مردم هیچ‌گونه اغماض و گذشت صورت نخواهد گرفت.