شورای جهانی سفر و گردشگری از رشد ۲۱ درصدی صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد و اعلام کرد: گردشگران ترکیه‌ای در جایگاه دوم ورود به ایران پس از عراقی‌ها قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، شورای جهانی سفر و گردشگری از رشد ۲۳.۲ درصدی سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۳ خبر داده است. این صنعت ۹.۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است. ارزش این صنعت در سال ۲۰۲۳ به ۹.۹ تریلیون دلار افزایش یافته است.

در سال میلادی گذشته ۳۳۰ میلیون نفر در صنعت گردشگری دنیا مشغول فعالیت بوده اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد ۵.۵ درصدی داشته است. سهم صنعت گردشگری از کل اشتغال دنیا در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۱۰.۴ درصد بوده است.

رشد ۲۱ درصدی صنعت گردشگری ایران در سال گذشته

بر اساس این گزارش، صنعت گردشگری ایران در حالی که پس از فروکش کردن همه گیری کرونا طی سال ۲۰۲۱ رشد ۴۰ درصدی و در سال ۲۰۲۲ رشد ۳۹ درصدی را تجربه کرده بود در سال ۲۰۲۳ نیز با رشد ۲۱ درصدی مواجه شده است. این در حالی است که طی سال ۲۰۲۰ با شیوع کرونا، صنعت گردشگری ایران با افت ۴۵ درصدی سهم خود در تولید ناخالص داخلی مواجه شده بود.

بر اساس جدیدترین آمار شورای جهانی سفر و گردشگری، سهم صنعت گردشگری از کل اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ نیز به ۴.۷ درصد افزایش یافته است. در سال پیش از آن سهم این صنعت از کل اقتصاد ایران ۴.۶ درصد گزارش شده بود. به همین ترتیب ارزش این صنعت در ایران طی سال گذشته به ۷۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

اشتغالزایی صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱۰.۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. تعداد افراد شاغل در این صنعت ۱.۶ میلیون نفر بوده است. سهم صنعت گردشگری در کل اشتغال کشور طی سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۶.۶ درصد بوده است.

شورای جهانی سفر و گردشگری پیش بینی کرده است در سال ۲۰۲۴ نیز صنعت گردشگری ایران رشد ۱۲.۱ درصدی را تجربه کند و ارزش این صنعت به ۸۳۰ هزار میلیارد تومان برسد.

گردشگران خارجی ۷۰ هزار میلیارد تومان در ایران هزینه کردند

آمارها نشان می‌دهد علاوه بر رونق گردشگری خارجی در ایران، ‌ صنعت گردشگری داخلی نیز رشد خوبی در سال ۲۰۲۳ داشته است. گردشگران خارجی ۷۰ هزار میلیارد تومان در ایران طی سال ۲۰۲۳ هزینه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۸۳.۶ درصد رشد داشته است. گردشگران داخلی ایران در سال ۲۰۲۳ نیز بالغ بر ۴۹۳ هزار میلیارد تومان هزینه کرده اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن با رشد ۱۸.۷ درصدی مواجه شده است.

گردشگران ترکیه ای در جایگاه دوم ورود به ایران پس از عراقی‌ها

بر اساس این گزارش از کل سفرهای گردشگری در ایران طی سال میلادی گذشته ۹۷.۷ درصد با هدف تفریح انجام شده و ۲.۳ درصد سفرها نیز تجاری بوده است.

از کل گردشگران خارجی که طی سال ۲۰۲۳ وارد ایران شده‌اند ۳۷ درصد عراقی بوده‌اند. عراقی ها رتبه اول در این زمینه را داشته اند. پس از عراق، ‌گردشگران ترکیه ای مقام دوم را از نظر میزان بازدید از ایران در سال ۲۰۲۳ داشته اند. ۱۱ درصد از کل گردشگران خارجی ورودی به ایران طی این سال ترکیه ای بوده اند. وورد گردشگران ترکیه ای به ایران در این سال نسبت به سال قبل بیش از دو برابر شده است.

گردشگران جمهوری آذربایجان با ۷ درصد، پاکستان با ۶ درصد، و لبنان با ۳ درصد به ترتیب در رتبه های بعدی قرار داشته اند.