دبیر پانزدهمین نمایشگاه قرآن مشهد گفت: رسالت رسانه‌ها این است که در پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد ظرفیت مردمی را به تصویر بکشند.

حجت‌الاسلام حجت مجیدی بیلندی در نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، بیان کرد: با توجه به ۲ سال وقفه در ایام کرونا و اینکه تصمیم بر آن شد نمایشگاه به صورت منطقه‌ای برگزار شود. بنا داریم از این فرصت استفاده کرده و به معرفی ظرفیت‌های مردمی بپردازیم.

وی افزود: موضوع بازطراحی فعالیت‌های موسسات و تشکل‌های مردمی مورد توجه ما در برگزاری این دوره از نمایشگاه است؛ لذا معتقدیم در سال  ۱۴۰۱ و در گام دوم انقلاب نیز موسسات باید به سمت گام دوم انقلاب حرکت کنند که این نمایشگاه فرصتی برای شناسایی خلاقیت و ظرفیت‌های جدید موسسات قرآنی است تا در این مسیر حرکت کنند.

دبیر اجرایی پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در خصوص فعالیت‌های اتحادیه موسسات قرآنی استان اظهار کرد: در اتحادیه موسسات قرآنی خراسان رضوی ۴۰۰ تشکل مردمی فعال است که فعالیت‌های قرآنی را بر عهده دارند. در کنار آن ۳۷۰۰ جلسه قرآنی مردمی شناسنامه‌دار فعالیت دارد که این هم ظرفیت بزرگی را شامل می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی اضافه کرد: در حال حاضر ۵۰۰۰ فعال قرآنی داریم که ۱۰۰ درصد فعالیت‌های قرآنی در استان را همین تشکل‌های مردم‌نهاد انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: در اتحادیه موسسات قرآنی ۲۸ جلسه کارگروهی و ۲۸ جلسه میدانی برگزار شده تا پس از دوران همه‌گیری کرونا و آسیب دیدن بسیاری از موسسات قرآنی در راستای احیای موسسات قرآنی گام موثری برداریم. 

مجیدی خاطرنشان کرد: پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در ۱۳ مجموعه قرار است برگزار شود که ۱۵۰ فعال قرآنی برای این ۱۳ منطقه دعوت شده‌اند و برای هر منطقه ۱۰ غرفه پیش‌بینی شده که در مجموع ۱۳۰ غرفه را شامل می‎شود. در حال حاضر برای برپایی بیش از ۲۰۰ غرفه اعلام آمادگی شده که این نشان‌دهنده آن است که استقبال کمیته‌های مردمی بیشتر از حد انتظار بوده است.

در ادامه یوسف اسماعیل زاده، معاون سازمان فرهنگی شهرداری مشهد، عنوان کرد: در خصوص برپایی نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در شهرداری مشهد زیرساخت لازم فراهم شده تا تشکل‌های قرآنی نمایشگاه را به شیوه‌ای متفاوت در دل محلات برگزار کنند.

وی افزود: مهمترین آورده این نمایشگاه کار فرهنگی و اجتماعی و مخاطب‌شناسی است؛ لذا برنامه‌هایی در این راستا برگزار می‌شود که نمونه آن ویژه‌برنامه شهر میهمان ماه با محوریت جزءخوانی و ترتیل‌خوانی قرآن است. این برنامه در همه مناطق شهر برگزار می‌شود.

اسماعیل‌زاده اظهار کرد: زیرساخت فضایی که در بوستان‌های پرازدحام با حضور خانواده‌ها تدارک دیده شده فراهم است. امیدواریم نمایشگاه متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته برگزار کنیم. البته شاید یک نمایشگاه پرطمطراق و از نوع گزارشی نباشد اما اینکه نمایشگاه به صورت محلی است، شرایطی را ایجاد می‌کند که مردم می‌توانند با آن ارتباط بهتر و مستقیم‌تری برقرار کنند.

  • منبع خبر : ایسنا