قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از تشرف بیش از سه میلیون زائر به شهر مشهد مقدس در دهه کرامت امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، مالک رحمتی گفت:در این مدت تمام سعی خادمان و خادمیاران حضرت رضا(ع) این بود که خدمات شایسته‌ای به زائران ارائه دهند و به معنای واقعی کلمه خادم‌الرضا باشند.

وی اظهار کرد: خدا را شاکریم که پس از پشت سر گذاشتن بحران کرونا و ۲ سال محرومیت مردم از زیارت حرم علی ابن موسی الرضا(ع) امسال همزمان با ایام دهه کرامت پذیرای خیل عظیمی از زائران و ارادتمندان به این امام همام بودیم.

رحمتی در ادامه به برنامه‌های آستان قدس رضوی به مناسبت این دهه فرخنده اشاره و عنوان کرد: تکریم زائران، رسیدگی به محرومان، اعزام ۷۰ کاروان «زیر سایه خورشید» به ۱۵۰۰ نقطه کشور، برگزاری نشست‌های علمی و همایش گفتگو با ادیان، اسکان شبانه ۵۰۰۰ نفر در زائرسرا و زائرشهر رضوی، اختصاص برخی رواق‌ها و صحن‌ها برای استراحت شبانه زائران فاقد محل اسکان مناسب، اطعام انبوه زائران حاضر در حرم با غذای حضرتی و بسته‌های متبرک رضوی، توزیع روزانه ۱۲ هزار چای در چایخانه‌های حرم مطهر با مشارکت خیران و همت تشکل‌های مردمی از جمله اقدامات انجام شده در این ایام برای خدمت‌رسانی به زائران بوده است.

رحمتی همچنین گزارشی از اقدامات تحولی انجام شده در آستان قدس رضوی، طی ۲ سال اخیر نیز ارائه کرد و گفت: تدوین سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی و در دسترس قرار دادن آن برای مشاهده و اظهارنظر عموم مردم و نخبگان، گسترده کردن بستر زیارت مجازی در طول دوره کرونا و انجام روزانه ۴۰۰۰ زیارت نیابتی در این ایام، بازآرایی و مرمت بناهای حرم مطهر رضوی و مزین شدن کتاب گزارش این اقدامات به تقریظ پرمهر رهبر معظم انقلاب و همچنین تشکیل یگان حفاظت از موقوفات از جمله اقدامات مهم در ۲ سال اخیر بوده است.

رویکرد آستان قدس رضوی، تحقق زیارت آسان

وی در ادامه مقوله زیارت ارزان قیمت را از دیگر ماموریت‌های آستان قدس رضوی برشمرد و اضافه کرد: در این ماموریت مهم پنج محور از جمله اسکان، حمل و نقل، تغذیه، سوغات و اصل زیارت همراه با معرفت مورد توجه بوده و به همین منظور آستان قدس رضوی تمام امکانات و ظرفیت‌های خود را پای کار آورده است. فعال کردن مجدد کارگروه ملی زیارت، تشرف ۲۰۰ هزار زیارت اولی‌ به حرم مطهر، توسعه زائر شهر و زائر سرای رضوی، اسکان شبانه زائران در حرم، میزبانی از زائران در ۲۱ مجتمع میان راهی و مشارکت با تشکل‌های مردمی در برپایی موکب‌های میزبانی از زائران و مجاوران، برخی از اقدامات آستان قدس رضوی برای تسهیل زیارت بوده است.

رحمتی اظهار کرد: در حوزه املاک و اراضی نیز مهم‌ترین رویکرد، ارتقای بهره‌وری و جلوگیری از خام فروشی بوده تا موقوفات تحت اختیار آستان قدس رضوی به بهترین شکل ممکن مدیریت شود و عواید آن برای توسعه خدمت به زائران حضرت مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: تدبیر ویژه تولیت آستان قدس در این خصوص نیز این بوده است که موقوفات امام رضا(ع) از نظر مقیاس عددی هرگز کم نشود و مثلا اگر بخشی از موقوفات برای افزایش بهره‌وری واگذار می‌شود، ضمن رعایت نیات واقفان و ناذران نه تنها به همان میزان بلکه با ۳۰ درصد افزایش، ظرفیت جدید ایجاد شود و با مشارکت بخش خصوصی درآمد حاصله را در راستای اصل نیت واقف و ناذر هزینه کنیم.

  • منبع خبر : ایسنا