شهردار مشهد گفت: حساب‌رسی که امسال انجام شده، شهرداری مشهد بالغ بر پنج هزار میلیاردتومان مطالبات از دولت دارد.

محمدرضا کلائی در حاشیه بازدید رئیس کل بازرسی کشور از پروژه قطارشهری و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بخش زیادی از تجهیزات مترو در خارج از کشور تولید می‌شد. در بخش‌های مرتبط با بهره‌برداری از جمله تعمیر و نگهداری و تجهیزات مصرفی، سعی کردیم در سه سال گذشته آن را بازطراحی کنیم.

وی افزود: قطعات آن را در اختیار دانشگاه فردوسی و صنعتی شریف قراردادیم که درحال حاضر بازطراحی شده است. عمده این قطعات، بالغ بر ۸۰۰ قطعه است که درحال حاضر توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی تولید می‌شود.

شهردار مشهد درخصوص مطالبات شهرداری از دولت، بیان کرد: در حساب‌رسی که امسال انجام شده، شهرداری مشهد بالغ بر پنج هزار میلیاردتومان مطالبات از دولت دارد. در ماه‌های باقی‌مانده از سال جاری این فرصت وجود دارد که این مطالبات تبدیل به اوراق تسویه نوع اول و دوم شود.

کلائی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه ما پای کار بوده و درحال اشتغال‌زایی هستیم، اگر نمایندگان مجلس و دولت نیز به این موضوع توجه کنند، بدهی‌های حسابرسی شده تسویه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که «اگر بدهی‌ها پرداخت نشود، پروژه‌های قطارشهری متوقف می‌شود یا خیر؟»، بیان کرد: ما در وضعیت فعلی، مجموعه فعالیت‌های خود را داریم. در هر ایستگاه قطارشهری مشهد ۵۰۰۰ نفر تنها در زمینه ساخت کار می‌کنند.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه «حداکثر سرعت در کار ساخت پروژه قطارشهری مشهد در حال انجام است»، تاکید کرد: طبیعتا اگر بدهی‌ها پرداخت نشود، در پروژه قطارشهری اثرگذار خواهد بود. ما سعی خواهیم کرد که این اتفاق صورت نگیرد.

کلائی ادامه داد: هزینه ساخت هرکیلومتر قطار شهری، ۱۰۰۰ میلیاردتومان است. باتوجه به اینکه قیمت ساخت مترو از سال گذشته تاکنون چهار برابر افزایش پیدا کرده است، حتما باید کمک از طرف دولت باشد.

وی گفت: وظیفه ساخت مترو به عهده دولت است و ما به نیابت از دولت مشغول به ساخت آن هستیم. ان شاء الله دولت نیز با ما همکاری خواهد کرد.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه «آقای درویشیان بازدید دوره‌ای در موضوعات مختلف دارند»، اظهار کرد: سازمان بازرسی کشور برای گرفتن مطالبات ما از دولت کمک می‌کند. آقای درویشیان به موضوع مترو و اهمیت آن برای شهر مشهد تاکید داشتند. به همین خاطر امروز وقتی برای بازدید از این پروژه گذاشتند.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه «در گذشته بخش زیادی از تجیهزات مترو در خارج کشور تولید می‌شد»، گفت: در بخش‌های مرتبط با بهره‌برداری از جمله تعمیر و نگهداری و تجهیزات مصرفی، قطعات آن را در اختیار دانشگاه فردوسی و صنعتی شریف قراردادیم که درحال حاضر بازطراحی شده‌اند. عمده این قطعات، بالغ بر ۸۰۰ قطعه است که درحال حاضر توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی تولید می‌شود.

  • منبع خبر : ایسنا