شهردار مشهد گفت: امیدوارم با مرمت باغ خونی گذشته را به استخدام آینده در بیاوریم و این مجموعه را در اختیار مردم مشهد و زائران قرار دهیم. این جا تبدیل به مکانی خواهد شد که مشهدالرضا به آن افتخار کند.

محمدرضا کلایی در حاشیه افتتاح محور گردشگری آرامگاه فردوسی به ارگ کهندژ توس در جمع خبرنگاران در خصوص عملیات اجرایی باغ خونی مشهد عنوان کرد: مدیریت شهری در نظر دارد تا این مجموعه ۶.۵ هکتاری را در اختیار مردم قرار دهد. از کمک‌های اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی و پیگیری دادستانی شهر مشهد در این خصوص تشکر می‌کنم.

وی اضافه کرد: این کار سخت که ۴۰ سال قرار است رخ دهد، بالاخره محقق شود. با هماهنگی میراث فرهنگی اقدامات اصلاحی انجام و مشاور مستقر شده است. فضای سبز این مکان بر اساس نشقه‌های دوره قاجار و گذشته‌ای که این مجموعه داشته، توسط شهرداری پیاده خواهد شد. باغ خونی شاهد حوادث فراوانی در مشهد بوده و یک میراث معنوی محسوب می‌شود. از واقعه گوهرشاد تا تمام اتفاقاتی که در عصر حاضر در مشهد رخ دهد در این مکان متجلی شده است.

کلایی یادآور شد: امیدوارم با مرمت باغ خونی گذشته را در به استخدام آینده در بیاوریم و این مجموعه را در اختیار مردم مشهد و زائران قرار دهیم. این جا تبدیل به مکانی خواهد شد که مشهدالرضا به آوازه فرهنگ، ادب و تاریخ آن افتخار کند.

وی تصریح کرد: مرمت اینجا حدود یک تا یک و نیم سال زمان خواهد برد. سعی داریم بخش به بخش و همراه با مرمت و همراهی اداره کل میراث فرهنگی استان این مکان را در اختیار مردم قرار دهیم و در بهار ۱۴۰۰ تقدیم شهروندان مشهدی کنیم.

شهردار مشهد در خصوص  اعتبارات اجرایی باغ خونی گفت: از آن جا که باغ خونی به صورت طرح و اجرا پیش می‌رود، بخشی از آن تابع اکتشافاتی است که به لحاظ باستانی رخ می‌دهد. پس از پایان عملیات فاز یک و اتمام و تصویب طرح در شورای فنی میراث به صورت دقیق‌تر می‌توان در این خصوص سخن گفت اما در حال حاضر ۴۰ میلیارد تومان برای آن برآورد کرده‌ایم که حدس می‌زنم این عدد افزایش یابد.

کلایی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر شورای شهر و شهرداری مشهد به دنبال این بوده تا بخش‌های مختلف شهری به ویژه حوزه‌های فرهنگی را مورد توجه خود قرار دهد. بخشی از این موضوعات در توس اتفاق افتاده است. امروز اتصال جلوخان آرامگاه به کهندژ و رونمایی بخشی از مجسمه‌های فاخر که توسط هنرمندان طراحی و اجرا شده بود را داشیم. تا پایان سال با هماهنگی‌ وزارت میراث فرهنگی و حمایت استاندار جلوخان را به هارونیه متصل خواهیم کرد و همچنین خدماتی که در فضای جنوبی جلوخان قرار دارد را برای استفاده مردم آماده کنیم.

وی افزود: جلوخان مجموعا ۷.۶ هکتار بود. فضاهایی که در قالب پردیس توس و مسیر کهندژ به آن ملحق خواهد شد، حدود ۴۰ هکتار است. سعی داریم مجموعه فعالیت‌های عمرانی خود در این بخش را تا نوروز ۱۴۰۰ بهره‌برداری کنیم تا اگر ویروس کرونا از بین رفت میزبان گردشگران باشیم.

شهردار مشهد با اشاره با طراحی و ساخت مجسمه‌های حاضر در محوطه آرامگاه خاطرنشان کرد: در موضوعات مختلف فراخوان داده شده و آثار به داوری رفته است و عموما از مجسمه‌سازان جوان و آینده‌داران استفاده شده است.

کلایی با اشاره به کل اعتبارات هزینه شده در محوطه آرامگاه فردوسی بیان کرد: تا کنون حدود ۹۰ میلیارد تومان در این جا هزینه کرده‌ایم و حدود ۳۰ میلیارد تومان دیگر تا پایان سال جاری هزینه خواهد شد.

  • منبع خبر : ایسنا