بهره‌مندی از رویداد جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ کشور قطر به منظور جذب گردشگران خارجی به کشور می‌تواند در تصویرسازی از جمهوری اسلامی ایران و معرفی ظرفیت‌های گردشگری و نیز داشته‌های فرهنگی و تاریخی کشورمان موثر واقع شود.

ولی تیموری با حضور در نخستین نشست کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر که با مشارکت نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط و نهادهای فرابخشی در محل معاونت گردشگری برگزار شد؛ گفت: با عنایت به برگزاری این جام در همسایگی کشورمان و ضرورت بهره‌برداری مطلوب از این فرصت جهت جذب گردشگران ورودی به کشور، اولین نشست «کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر» با هدف هم‌اندیشی در فرآیند جذب حداکثری تماشاگران این رویداد تشکیل شده است.

معاون گردشگری در تشریح دیدگاه حوزه گردشگری در مواجهه با جام‌جهانی  پیش رو گفت: کشوری که میزبان این رویداد به شمار می‌آید؛ در همسایگی ایران است و چندان از وسعت زیادی بهره‌مند نیست؛ لذا زمینه این امکان وجود دارد تا تعداد بسیار زیادی از افرادی که برای تماشای مسابقات به این کشور سفر کرده‌اند؛ بتوانند به سایر مقاصد گردشگری حاشیه از جمله کشور ما نیز سفر کنند.

وی افزود: البته تحقق این امر نیازمند تمهیدات و فعالیت‌های اجرایی مطلوب در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف، سفارتخانه‌ها و همکاری دستگاه‌های فرابخشی مرتبط و تاثیرگذار همانند صدا و سیما  خواهد بود؛ بدین ترتیب تحت چنین تدابیری اطلاع‌رسانی خواهد شد فردی که به قطر سفر کرده است؛ می‌تواند با فاصله زمانی نیم ساعت از کشور ایران با تنوع آب و هوایی متفاوت و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد دیدن کند.

تیموری همچنین با اشاره به مشارکت مناطق آزاد در کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر یادآور شد: با توجه به عدم محدودیت در ضوابط پذیرش گردشگران در مناطق آزاد، نیاز است ضمن هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم طی فرآیندی فرصت ورود گردشگران حاشیه این رویداد بین‌المللی به مناطق آزاد ایران و سپس هدایت آن‌ها به سایر استان‌های کشور را سبب شویم.

او با اشاره به اینکه بهره‌برداری از این فرصت با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور و کسب درآمد برای فعالان صنعت گردشگری کشور در دستور کار قرار دارد؛ افزود: طرفداران تیم‌های مختلف راه یافته به مرحله نهایی جام جهانی معمولا به بهانه حمایت از بازیکنان خود چند روز قبل و چند روز بعد از برگزاری مسابقات در کشور میزبان حضور دارند و در ایامی که بازی مورد نظر برگزار نمی شود؛ معمولا از زمان موجود برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه های گردشگری استفاده می کنند.

معاون گردشگری کشور با بیان اینکه یکی از روش‌های موثر در حوزه بازاریابی گردشگری استفاده از رویدادهای جهانی و یا برگزاری رویدادهای مختلف هست؛ گفت: برگزاری یا شرکت در رویدادها، اهداف مختلفی را در صنعت گردشگری دنبال می‌کند که معرفی مقصد و متقاعدسازی و رفع تردیدهای گردشگری برای سفر به آن مقصد از جمله این اهداف به شمار می آید.

او تصریح کرد: این روش برای مقاصدی همانند ایران که اغلب با تردید ورود مواجه هستند و تحلیل‌های غرض‌ورزانه پیرامون آن بیشتر از تعریف‌های مثبت حمایت‌کننده است؛ بسیار تاثیرگذار است.

  • منبع خبر : ایرنا