رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اقدامات صورت گرفته تا نیمه راه حج تمتع 1401 گفت: برنامه ریزی های دقیق و مدونی صورت گرفته تا 39 هزار و 650 زائر کشورمان در کمال عزت، کرامت، امنیت و سلامت عازم مشاعر مقدسه شوند.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در حج تمتع۱۴۰۱ و در آستانه ایام تشریق اظهار کرد: موسم حج تمتع امسال با همه دغدغه ها، موانع و مشکلات نظیر تاخیر در اعلام برگزاری زمان حج تمتع، شرایط تعیین شده در خصوص واکسیناسیون، محدودیت اعزام زائران بالای ۶۵ سال، افزایش قیمت کالاهای پروتئینی و مالیات بر ارزش افزوده در عربستان، افزایش ناگهانی قیمت برخی خدمات ایام تشریق، تاخیر در صدور روادید عوامل اجرایی حج و غیره از تاریخ ۲۲ خرداد ماه با پرواز زائران استان تهران از فرودگاه امام خمینی (ره) آغاز شد.

**انتقال زائران به کشور میزبان با ۱۶۲ پرواز 

وی افزود: سرانجام کار انتقال ۳۹ هزار و ۶۵۰ حاجی ایرانی در تاریخ دوازدهم تیرماه با مجموع ۱۶۲ پرواز به سرزمین وحی به پایان رسید و بحمدالله تمامی حجاج کشورمان به سلامت وارد عربستان شدند. ان شاالله مرحله برگشت پروازها نیز از بیست و سوم از فرودگاه جده آغاز و تا هفتم مرداد ماه ادامه خواهد داشت که آخرین پرواز زایران نیز از فرودگاه مدینه منوره انجام می گیرد.
حسینی با بیان اینکه تمامی پروازهای حج امسال به وسیله ناوگان هوایی کشورمان انجام گفت و خوشبختانه میانگین تاخیرها هم بالا نبود گفت: بخشی از پروازها به فرودگاه مدینه و بخش دیگر به فرودگاه جده انجام گرفت که کشور میزبان در ارائه جداول پروازی همراهی و همکاری لازم را داشت.

*برنامه ریزی های مناسب برای اعزام حجاج 

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تلاش های صورت گرفته از سوی دست اندرکاران حج و زیارت کشور برای برقراری و اعزام حجاج گفت: دست اندرکاران برای تمامی سناریوهای حج امسال برنامه ریزی لازم را داشتند و به رغم اعلام دیرهنگام کشور میزبان جهت برگزاری حج تمتع و تاخیر در صدور ویزا، تفاهمنامه ها و قراردادهای مربوط برای اجاره هتل ها و همچنین سایر قراردادهای حمل و نقل، تغذیه و تدارکات، امور بهداشتی و ….. به صورت ویدئو کنفرانس و به خوبی انجام گرفت اما عزیمت دیرهنگام برای قراردادهای نهایی با شرکت های کشور میزبان و تمهید شرایط موجب بروز مشکلاتی در خدمات رسانی در روزهای نخست شد.
حسینی خاطرنشان کرد: عزیمت دیرهنگام برخی عوامل و بویژه نیروهای آشپزخانه فقط چند ساعت قبل از حجاج موجب شد تا دو سه روز اول مشکلات و دغدغه هایی در خصوص تغذیه یا مسائلی از این دست داشته باشیم که خوشبختانه همه آنها بعد از چند روز حل شد و به شرایط ایده ال رسیدیم.
وی با بیان اینکه دو آشپزخانه متمرکز و نیمه صنعتی با بهترین تجهیزات در مدینه و مکه مکرمه در موسم حج تمتع امسال کار طبخ و توزیع غذای زائران ایرانی را برعهده دارند گفت: این دو آشپزخانه توسط مدیران و نیروهای ایرانی به فعالیت می پردازد و تمامی غذاها مطابق با تدابیر بهداشتی و براساس ذائقه زائران کشورمان طبخ می شود.
رئیس سازمان حج و زیارت یکی از دغدغه های زائران را موضوع تغذیه در ایام حج دانست و تاکید کرد: در این ایام مدام نظرسنجی از زائران صورت گرفته است و تلاش گردید تا منطبق با مطالبات و انتظارات زائران گرامی تغییرات لازم صورت گیرد انعطاف ما در این برنامه ها شرط موفقیت تا این مرحله بوده است 

  • منبع خبر : ایرنا