وزرای فرهنگ ایران و عراق در دیدار دوجانبه بر همکاری همه جانبه در راستای توسعه و تعمیق تعاملات و روابط فرهنگی و هنری و دینی میان دو کشور تاکید کردند.

محمدمهدی اسماعیلی در دیدار با حسن ناظم که در تالار وحدت تهران برگزار شد با خیر مقدم به همتای عراقی خود، به اشتراکات فرهنگی و تمدنی دو ملت ایران و عراق به نشست و دیدار دوجانبه با وی در راستای ارتقای روابط و تعاملات فرهنگی و هنری اشاره کرد و گفت: مقرر شد بیانیه مشترک در خصوص همکاریهای فرهنگی و هنری همچنین دینی با دولت دوست و برادر عراق آماده و به امضا برسانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گفت و گوهای صورت گرفته با وزیر فرهنگ عراق اشاره کرد و گفت: مقرر شده براساس تفاهمنامه ای که به امضای طرفین می رسد تسهیلات جدیدی در زمینه زیارت توسط طرف عراقی برای حضور مردم ایران در پیاده روی اربعین، عاشورا و تاسوعای حسینی، محرم و… فراهم شود.

رییس شورای هنر کشور همچنین به توافق صورت گرفته در زمینه همکاری های سینمایی اشاره کرد و گفت: مقرر شده برنامه های مختلف سینمایی و هنری و نمایشی در قالب هفته های فرهنگی در دوکشور برگزار شود.

اسماعیلی همچنین از برگزاری هفته فیلم ایران با پخش چندین فیلم سینمایی در کشورعراق – بغداد خبر داد و افزود: در توافق صورت گرفته، مقرر شد در آینده نزدیک این هفته فیلم در بغداد برگزار شود.

عضو کابینه دولت مردمی در ادامه به اشتراکات فراوان فرهنگی و تمدنی میان دوکشور اشاره کرد و ادامه داد: دوکشور ایران و عراق مصمم هستند در زمینه توسعه روابط و تعاملات فرهنگی و هنری و دینی از همه ظرفیت ها استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی جمهوری عراق نیز با تشکر و قدردانی از میزبانی خوب ایران از وی و هیات همراه، گفت: در شرایط فعلی پس از فراگیری کرونا و فروکش کردن این ویروس منحوس، تلاش ما این است که در جهت توسعه روابط فرهنگی، هنری و دینی گام های رو به جلو برداریم.


حسن ناظم به حضور خود در شهرهای قم و مشهد طی روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: گفت و گو و مذاکرات انجام گرفته با طرف ایرانی نویدبخش انجام کارهای مشترک و توسعه روابط فرهنگی و هنری است.

وی همچنین به امضای بیانیه مشترک برای انجام کارهای فرهنگی و هنری و دینی اشاره کرد و گفت: توافق شد که هفته های فرهنگی  و هنری در دو کشور برپا و همچنین بزودی هفته فیلم ایران در بغداد برگزار شود.

وزیر فرهنگ و گردشگری عراق در ادامه همچنین از ارایه و درنظر گرفتن تسهیلات ویژه در موسم اربعین برای راهپیمایان این رویداد بزرگ دینی خبر داد.

ناظم همچنین تاکید کرد: تلاش ما این است که در راستای منافع و مصالح دو کشور فعالیتهای فرهنگی و هنری فشرده را در دستور کار داشته باشیم.

وزیر فرهنگ عراق در حین حال تصریح کرد: معتقدیم توسعه فعالیت ها در همه زمینه ها، سنگ بنایی برای تقویت روابط فرهنگی و هنری دوکشور خواهد بود.

پیش از این دیدار، حسن ناظم و هیات همراه از بخش های مختلف تالار وحدت تهران بازدید و در جریان روند فعالیت و بخش های مختلف این مجموعه قرار گرفتند.