مفهوم سوغات در فرهنگ لغت فارسی عباراتی مانند هدیه، تحفه، رهاورد و ارمغان است. حال اگر این هدایا از شهرهای مذهبی به عنوان یادگاری برای عزیزان خریداری گردد به آن سوغات زائر می‌گویند.

با گذر زمان، تفکرات مذهبی و عرفانی نیز از میان مردم رخت بر بسته است. مجله‌ی خبری زیارت نیوز قصد دارد تا به بررسی وضعیت سوغات فرهنگی و زیارتی در میان ایرانیان بپردازد با ما همراه باشید.

سوغات زائر شامل چه اقلامی می باشد

زیارت از آیین های مذهبی می باشد که از زمان های قدیم در میان مردم مرسوم بوده است و در دین اسلام نیز به آن سفارشات فراوانی شده است. در این بین سوغات زائر نیز یکی از بخش های انتهایی زیارت می باشد که توسط زیارت کننده برای خویشاوندان و عزیزان به ارمغان آورده میشود. گاه نیز زائر اقلام ساده و تاثیرگذاری را به عنوان یادگاری در نزد خود نگاه می دارد. بنابراین خرید سوغاتی حتی برای خود زائر نیز پسندیده و ارزشمند می باشد. اینک می خواهیم بدانیم که سوغات زائر شامل چه اقلامی است و چه ویژگی هایی دارد.

سوغات خوراکی

ایران و شهر های مذهبی موجود غنی از محصولات کشاورزی و انواع شیرینی ها می باشد که به عنوان سوغات فرهنگی نیز مناسب هستند از این اقلام می توانیم به ادویه های هفت قلم، زرشک، زعفران،‌ سوهان و خشکبارها اشاره کنیم.

سوغات غیر خوراکی

سوغات غیر خوراکی باید سمبلی از فرهنگ شهر مذهبی باشد و در عین حال بار معنوی خودش را نیز حفظ کند. سوغات زائر  در این بخش باید شامل اقلامی مانند صنایع دستی آن منطقه، مهر و تسبیح،‌ عطریات،‌ سجاده،‌ انگشتر و … باشد.

حال که با  محصولات رهاوردهای سفر به شهرهای زیارتی آشنا شدید. در ادامه می خواهیم علت رنگ باختن فرهنگ تهیه ی سوغات را در میان مردم بررسی کنیم.

سوغات زائر می تواند اقلام خوراکی و غیر خوراکی باشد.

علت های تجملاتی گشتن سوغات زائر چیست؟

امروزه سوغات زائر بر اثر دگرگونی های فکری مردم و کم کاری مسئولان ذیربط دچار کم و کاستی های ملموسی می باشد. به طوری که زائر به جای خرید سوغات فرهنگی به خرید پوشاک مارک دار با برند خارجی و اقلامی که خلاء فرهنگ و مذهب ایرانی در آنها احساس می شود می پردازد. به گزارش زیارت نیوز علت های اصلی این فقر فرهنگی درتهیه ی سوغات زائر عوامل زیر است.

  • ضعف تولید سوغات در داخل و سیل واردات و عرضه سوغات مذهبی توسط کشورهای غیرمسلمان
  • عدم فرهنگ سازی و عدم گسترش آگاهی همگانی در آشنایی و کاربرد سوغات فرهنگی
  • ضعف در استعداد یابی نخبگان صنایع دستی شهرهای فرهنگی و مذهبی کشور
  • عدم تبلیغ رسانه ای در معرفی اقلام سوغاتی
  • افت کیفیت و ناخالص بودن سوغات خوراکی
  • عدم برندسازی سوغات مذهبی و فرهنگی
  • بسترسازی ضعیف مسئولان در تولید و عرضه ی انواع سوغات مذهبی و فرهنگی
  • ضعف در برنامه ریزی جهت توسعه ی سوغات فرهنگی
  • قیمت گذاری نامناسب محصولات خوراکی و غیر خوراکی
  • نبود اسپانسر برای عرضه کنندگان صنایع دستی
  • کمبود مکان های ارائه کننده ی انواع سوغات زائر