مدیر پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران گفت: مبلغ ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ریاست جمهوری به بهسازی محیط و آزادسازی حریم آسبادهای نشتیفان خواف در استان خراسان رضوی اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه خبری سیاحت۲۴، محمد رکنی با اعلام این خبر، اظهار کرد: آسبادهای ایران که به شماره ۶۱۹۲ در فهرست موقت میراث جهانی به ثبت رسیده است، در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان قرار دارد و مستندسازی، شناسایی، معرفی، مرمت و احیاء آن‌ها در حال انجام است.

وی افزود: تاکنون در استان خراسان رضوی ۲۰۰ دستگاه آسباد شناسایی‌ شده، از این تعداد ۱۲۵ دستگاه دارای آثار، شواهد، بقایا، عناصر سازه‌ای و معماری است. آسبادهای شناسایی‌ شده در پهنه فرهنگی و تاریخی حوزه جغرافیایی شهرستان‌های خواف(شهر نشتیفان و شهر سنگان)، تایباد، کلات، تربت‌ حیدریه و روستاهای برآباد و مهرآباد و خرگرد وجود دارد.

رکنی در خصوص اقدامات انجام‌ شده برای این آثار تاریخی، خاطرنشان کرد: تاکنون از محل اعتبارات ملی و استانی اقداماتی در حوزه ثبت، مرمت، احیاء آسبادها و بافت‌های پیرامون، مستندسازی فنی، طراحی و نصب تابلوهای گرافیک محیطی و اطلاع‌رسانی در محدوده پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران انجام‌ شده است. 

وی ادامه داد: در همین راستا، برنامه پاکسازی و حذف سازه‌های نامتناسب که باعث ایجاد آسیب‌های منظری و کاربردی هستند، شناسایی شده و مستندسازی تا مرحله آزادسازی عرصه و حریم و همچنین اقداماتی از جمله پاکسازی و بهینه‌سازی سایت به ‌عنوان یکی از اولویت‌های پایگاه در دستور کار قرار گرفته است. 

مدیر پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران با اشاره به درخواست و مشارکت بسیار خوب و شایسته ساکنان، مالکان محدوده، بازدیدکنندگان، گردشگران داخلی و خارجی، پژوهشگران و متخصصان حوزه میراث فرهنگی، معماری و شهرسازی گفت:  اجرایی کردن ضوابط و دستورالعمل‌های میراث فرهنگی، با مشارکت شورای اسلامی شهر و شهرداری نشتیفان، میراث فرهنگی، سازمان برنامه بودجه، استانداری، فرمانداری، اداره کل میراث فرهنگی استان پس از مستندسازی واحدهای اولویت‌دار که دارای کالبدی نامتناسب با طرح احیاء سایت آسبادها بوده، ‌مد نظر است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، وی در خصوص منابع مالی اجرای طرح‌ها، عنوان کرد: با استفاده از منابع اعتباری سفر ریاست جمهوری به مبلغ یک میلیارد تومان کار پاکسازی و بهینه‌سازی محیط پیرامون آسبادهای نشتیفان اجرایی شد و از فضای آزادسازی شده در قالب محلی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و نمایشگاهی متناسب با منطقه و استان استفاده خواهد شد.

  • منبع خبر : ایسنا