با هدف حمایت از ظرفیت ها و جمع های مسجدی در حوزه جهاد تبیین، اولین جشنواره ملی و مسجدی شمسه توسط امور مساجد استان‌های خراسان در سطح کشور آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، حمیدرضا معشوقی،مدیریت رسانه و فضای مجازی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان و دبیر این جشنواره شمسه در جمع خبرنگاران درباره جایگاه اثرگذار مساجد اظهارداشت: در طول‌ تاریخ اسلام و تاریخ انقلاب اسلامی، مساجد کانون‌های مرکزی رشد و پرورش مبانی اسلام و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام بوده‌اند و ما در طول تاریخ اسلام مشاهده می‌کنیم حتی در بازه‌های زمانی که ابزار قدرت و حکومت در دست معصومین علیهم السلام نبوده است لکن بیان معارف اسلامی توسط خود معصومین (ع) و شاگردانشان در مساجد گسترش داشته است.

 معشوقی افزود: گفتگو در رابطه با این سوال که آیا مساجد هنوز هم کارآمدی گذشته را دارند آنچنان ساده نیست و معمولا می‌شود با یک پاسخ ساده که خیر کارآمدی مساجد از دست رفته است مسئله را جمع بندی کرد اما اینطور نیست بلکه طبق تجربه شخصی و فعالیت در عرصه مساجد سطح استان به وضوح این را مشاهده کرده ام که مساجد چه میزان کارآمدی‌های اثر گذارشهری، استانی و حتی کشوری دارند هرچند به دلیل رشد مساجد می‌توان گفت این حجم کارآمدی در تمام مساجد یکسان نیست. 

دبیر جشنواره شمسه درباره اهداف  این جشنواره عنوان کرد: باتوجه به ظرفیت‌های موجود در بستر مساجد و فعالیت جمع‌های‌ مسجدی در عرصه‌های مختلف از جمله فضاهای رسانه‌ای تصمیم گرفتیم با ایجاد یک جشنواره مختص به مساجد سطح کشور بخشی از قوت این ظرفیت‌های مسجدی را معرفی و از این جمع‌های تخصصی مسجدی حمایت کنیم. امروزه با توجه به حکم مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین و اهمیت بستر رسانه در اجرای این حکم تلاشمان بر این است که جمع‌های رسانه‌ای مسجدی را تقویت و حمایت کنیم تا با ایجاد این چنین جمع‌های متعهد و متخصص در عرصه جهاد تبیین توان مقابله حداقلی در مقابل هجمه‌های دشمن را داشته باشیم.

وی افزود: به وضوح مشخص است که در عرصه رسانه گام‌های زیادی از جریان مقابل عقب هستیم چرا که اهمیت فضای رسانه اهمیت و ارزش فراهم کردن مقدمات فعالیت رسانه ای و حمایت از افراد رسانه ای از گذشته برایشان روشن بوده است اما ما این مسائل را ولو با تذکرات پی در پی رهبری بازهم درک نکرده ایم و امید داریم از این پس در این مسیر قدم برداریم. 

معشوقی تصریح کرد: از آغاز اعلام اولین دوره فراخوان جشنواره شمسه که در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ صورت می‌گیرد سعی‌مان بر این است که این فراخوان را تا جایی که امکان دارد در مساجد سطح کشور اطلاع رسانی کنیم تاافرادی که در مسجد فعالیت رسانه ای می‌کنند بتوانند به موقع آثار خودشان را در قالب مستند، داستانی، پویانمایی، نماهنگ، فیلم نامه و برنامه و آیتم تلویزیونی در موضوعات مسجد و مسجدی‌ها، مسجد طراز انقلاب اسلامی، مسجد سنگر محله به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. 

وی افزود: مهلت ارسال آثار تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۱ می‌باشد تا پس از گذشت یک ماه داوری در روز جهانی مساجد اولین مراسم اختتامیه برگزار شود.یک بخش از این جشنواره مسلما بخش رقابتی و اهدا جوایز به برگزیدگان این جشنواره است که در روز جهانی مساجد برگزار خواهد شد اما آنچه که برای ما اهمیت دارد اکران آثار برگزیده در اکثر مساجد سطح استان‌های خراسان و مساجد انتخابی سطح کشور است که خود این موضوع یعنی اکران‌های مسجدی برای ما اولویت دارد چرا که به نحوی نوعی از جهاد تبیین محسوب می‌شود. 

به گزارش تسنیم، دبیر جشنواره شمسه خاطرنشان کرد: راه ارتباط اولیه ما با جمع‌های رسانه ای مساجد سطح کشور برای شرکت در این جشواره از طریق  صفحه رسمی همسنگران مسجدی در پیام رسان‌های مجازی به نشانی زیر @hamsangar_masjedi و شماره تلفن همراه ۰۹۳۹۶۴۶۲۶۱۰ است.