نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی اظهار کرد: زائران امام رضا(ع) قابل احترام و سزاوار تکریم هستند، از این رو میزبانی شایسته آنان یک اولویت برای مسئولان شهر مشهد است.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی اظهار کرد: تشکیل محفل «فرهنگ میزبانی و ادب حضور» با هدف توسعه خدمت و احساس مسئولیت برای خدمت شایسته‌تر به زائران برگزار شده که نشان از توجه آستان قدس رضوی به مسئله تکریم زائر است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی  اظهار کرد: زائران امام رضا(ع) قابل احترام و سزاوار تکریم هستند، از این رو میزبانی شایسته آنان یک اولویت برای مجموعه آستان قدس رضوی و مسئولان شهر مشهد است، بر همین اساس باید فرهنگ میزبانی را ارتقا دهیم و آن را به معیارهای زیارت مطلوب در شهر امام رضا(ع) نزدیک کنیم.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه باید در خصوص تکریم و خدمت‌رسانی به زائران مدیریت جامعی توسط آستان قدس رضوی در تمام شهر مشهد رخ دهد، گفت: این مدیریت باید در تمامی ابعاد از جمله حمل‌ونقل، خدمات شهری و… از لحظه ورود زائران به شهر مشهد تا زمانی‌که در این شهر حضور دارند، ادامه یابد.

امام جمعه مشهد در ادامه با اشاره به آداب مهمانی و میزبانی در سیره و تعالیم رضوی، افزود: در روایات و احادیث مکرر ائمه اطهار(ع) به امر اطعام و تکریم مهمان سفارش شده است و اهمیت این مسئله در سیره و رفتار امام رضا(ع) قابل توجه است به گونه‌ای که امام مقید بودند خود از مهمانشان پذیرایی کنند.

وی ادامه داد: ما نیز به تاسی از فرهنگ رضوی باید پذیرای زائر امام رضا(ع) باشیم و شایسته است تمامی دستگاه‌ها، سازمان‎ها و نهادها با مدیریت جامع آستان قدس رضوی وارد عمل شده و در عرصه خدمت به زائر فعال باشند.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه مسئله زائر امام رضا(ع) مسئله خاصی است که تنها به زمان ما اختصاص ندارد بلکه مربوط به زمان‌های گذشته است، عنوان کرد: پذیرایی از زائران علی بن موسی الرضا(ع) در گذشته‌های دور به عنوان یک جریان فرهنگی در شهر مشهد مطرح می‌شد و مشهدی‌ها احترام خاصی برای زائران قائل بودند و همه خانواده‌ها به این فرهنگ مقید بودند، اما متاسفانه در دوران رضا خان رفته رفته این فرهنگ نادیده گرفته شد و مسئله هتل و مهمانسرا مرسوم شد.

وی ادامه داد: متاسفانه به جای فرهنگ مشهدی فرهنگ اشتباهی حاکم شد، به گونه‌ای که به زائران در بازارها به عنوان وسیله کاسبی نگاه می‌کردند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: همه مسئولان شهر مشهد باید از پوشش گرفته تا رفتار و گفتارشان برازنده خادمی و نوکری امام رضا(ع) باشد و فرهنگ میزبانی از زائر را از سیره امام رئوف(ع) بیاموزند.

  • منبع خبر : ایسنا