قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: دولت می‌تواند برای استفاده بهتر از ظرفیت بالقوه دیپلماسی زیارت، ویزای زیارتی مشهد مقدس را تعریف و به علاقه‌مندان ارائه کند.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، مالک رحمتی در دیدار با عبدالله سهرابی، دستیار وزیر امور خارجه اظهار کرد: در حوزه فعالیت‌های وزارت امور خارجه در مشهد و استان خراسان رضوی باید یک نمایندگی یا معاونت ویژه وجود داشته باشد تا بتوان به ‌طور خاص از ظرفیت‌های بین‌المللی مشهد استفاده کرد.

تردد قانونی سالانه بیش از ۴ میلیون زائر خارجی در خراسان رضوی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: استان خراسان‌ رضوی تنها استان کشور است که هر سال حدود ۴ میلیون تردد قانونی مسافر خارجی در آن انجام می‌شود، بنابراین ضرورت دارد دولت در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نگاه متفاوتی به این استان داشته باشد.

وی ادامه داد: مدیریت این تعداد مسافر خارجی که عموم آن‌ها زائران خارجی امام هشتم (ع) هستند، نیازمند برنامه‌ریزی جدی وزارت امور خارجه و تقویت دفتر نمایندگی وزارتخانه در مشهد مقدس است و به اعتقاد بنده انجام این کار ضروری است.

ویزای زیارت مشهد با استقبال مواجه خواهد شد

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با ارائه پیشنهادی اظهار کرد: یکی از کارهای مهمی که دولت سیزدهم می‌تواند انجام دهد، اعطاء ویزای زیارت مشهد به زائران خارجی است که امیدوارم بررسی آن در دستور کار دولت محترم و به‌ خصوص وزارت امور خارجه قرار بگیرد.

تمایل کشورهای منطقه به توسعه گردشگری زیارت در ایران

رحمتی تصریح کرد: هندوستان با ۱۰۰ میلیون شیعه و پاکستان با خیل عظیم دلدادگان به امام رضا(ع)، از جمله کشورهایی هستند که مسئولان عالی‌رتبه آن‌ها در سفر به مشهد مقدس اعلام کرده‌اند تمایل بسیار زیادی برای تقویت گردشگری زیارت و فراهم شدن امکان پروازهای مستقیم به مشهد مقدس دارند و دولت می‌تواند با اعطاء ویزای زیارت بستر آن را فراهم کند.

وی افزود: این‌ها ظرفیت‌هایی است که خود به خود و بدون تلاش و برنامه‌ریزی ما در منطقه وجود دارد و طبیعتا با فعال‌تر شدن وزارت امور خارجه، قطعا می‌توان مخاطبان بیشتری را نیز برای استفاده از ویزای زیارت مشهد جذب کرد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به این نکته نیز اشاره کرد که استفاده کنندگان از ویزای زیارت، دارای فرهنگ مطابق نظام فرهنگی و دینی ما هستند و از این جهت نیز دولت بسیاری از دغدغه‌های مطرح در حوزه گردشگری را نخواهد داشت.