مدیر دفتر طرح حریم رضوی گفت: همه نهادهای ملی، استانی و شهری مرتبط، باید بسترهای جمعیت پذیری بافت پیرامون حرم مطهر را ایجاد و مجاوران را به اسکان دائمی در منطقه ثامن ترغیب نماید.

دکتر صالح شریفی در گفتگو با خبرنگار زیارت نیوز ، هدف از تصویب طرح حریم رضوی را اصلاح وضع موجود و تسهیل امر زیارت برای اقشار و دهک های مختلف دانست.

وی افزود: توجه به رویدادها و کسب و کارهای مرتبط با موضوع زیارت و همچنین احیای معماری ایرانی و اسلامی و هویت بصری حریم حرم، از دیگر اهداف این طرح است.

وی ادامه داد: اجرای ناقص و پرهزینه طرح پیشین، که حتی نسبت به همان طرح مصوب نیز انحراف داشته است، مدیریت شهری را به این جمع بندی رساند که آن را بازنگری کند، اما بعد از گذشت یک سال از تصویب طرح حریم رضوی، همکاری و مساعدت نامطلوب شهرداری منطقه ثامن، روند اجرای سریع طرح را کند کرده است.

به گفته وی، ماحصل اجرای ۲۰ ساله طرح پیشین نشان داد راهی که در گذشته با هدف بستر سازی زیارت آسان و همچنین بهسازی پیرامون حرم مطهر شروع شده بود، از چشم انداز ایدآل خود فاصله گرفته است.

وی توجه صرف به قشری خاص از زائران و کاهش ارائه خدمات و امکانات مورد نیاز مجاوران و زائران کم‌درآمد و همچنین تملک غیر اصولی زمین های اطراف حرم مطهر را از عوامل نارضایتی مردم و ایجاد ناامنی و آسیب های اجتماعی در این منطقه ذکر کرد وگفت: در افق طرح حریم رضوی قرار است جمعیت فعلی منطقه ثامن از ۱۳ هزار نفر به ۴۸ هزار نفر برسد.

شریفی با بیان اینکه اکنون راه برای حضور و مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی و پروژه های کوچک مقیاس فراهم شده است، اضافه کرد: بر خلاف گذشته، سرمایه گذاری های جدید در اطراف حرم، بایستی از پیوست فرهنگی، خدماتی و معماری تبعیت نمایند.

وی از عدم احداث زائرسرا و مراکز اقامت ارزان قیمت برای قشر کم برخوردار دهک های یک تا پنج جامعه انتقاد کرد و گفت: بطور میانگین یک خانواده کم بضاعت باید  46 سال صرفه جویی کند تا بتواند یک سفر معمولی و اقامت در هتل های سه ستاره مشهد را تجربه نماید.

 مدیر دفتر طرح حریم رضوی تأکید کرد: در صورت همراهی شهرداری منطقه ثامن در صدور به‌موقع پروانه و به‌روزرسانی شیوه‌های محاسبه عوارض ساختمانی، متقاضیان زیادی برای احداث واحدهای مسکونی و اقامتی به منظور خدمات دهی به زائران کم بضاعت آمادگی دارند.