احیای فرهنگ وقف، یکی از ثمرات انقلاب اسلامی بوده و سبب شده آستان قدس رضوی به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام نیز بستر مناسب‌تری برای فعالیت در این عرصه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آستان نیوز، مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی با گرامیداشت ایام الله دهه فجر، به نقش مؤثر انقلاب اسلامی در احیاء موقوفات آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی و به‌ویژه در دوران رضاخان و محمدرضا پهلوی، موقوفات آستان قدس رضوی شاهد دگرگونی‌هایی بود که به خارج شدن بسیاری از موقوفات از حوزه وقف منجر شد.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا اصغری افزود: قانون اصلاحات ارضی از جمله این دگرگونی‌ها بود که بزرگ‌ترین لطمه را به موقوفات آستان قدس رضوی وارد کرد و در پی آن، بسیاری از موقوفات آستان قدس رضوی از وقفیت خارج شد، بخش‌هایی از موقوفات فروخته شد و حتی برخی از وقف‌های صورت گرفته به نام حضرت رضا(ع)، به نام بنیاد پهلوی شد و عملاً اجرای نیات واقفان در هاله ابهام قرار گفت. 

نقش انقلاب اسلامی در صیانت و حفاظت از موقوفات 
حجت‌الاسلام و المسلمین اصغری ادامه داد: اما با پیروزی انقلاب اسلامی، اجرایی شدن دستورات دینی و تأکید بر اجرای نیات واقفان احیا شد و ثمرات بسیاری را به همراه داشت. 
وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاید اولین قانونی که در شورای عالی انقلاب اسلامی تصویب شد ابطال اسناد فروش رقبات موقوفات بود که طبق آن، تمام اسناد فروخته شده رقبات باطل اعلام و مقرر شد موقوفات واگذار شده به دامان وقف بازگردد و به نیات واقفین عمل شود. 

سپرده شدن مدیریت موقوفات به عالمان دینی
وی در ادامه گفت: به برکت انقلاب اسلامی و با تدبیر رهبر کبیر انقلاب، برای نخستین بار در طول دوره فعالیت آستان قدس رضوی، یک شخصیت عالم و فقیه جامع الشرایط را برای تولیت و مدیریت آستان قدس رضوی منصوب کردند و مدیریت موقوفات به دست این فقیه سپرده شد. 
وی تصریح کرد: اولین دغدغه تولیت فقید آستان قدس رضوی، احیای موقوفاتی بود که با اصلاحات اراضی از بین رفته بود که ایشان در اولین گام به تثبیت مالکیت و سند دار کردن موقوفات اهتمام ورزید و تلاش شد صیانت از اراضی موقوفه با ایجاد کشت و صنعت‌ها، شرکت‌ها و مدیریت‌های مختلف حفاظت و حراست شود.
حجت الاسلام اصغری ادامه داد: تأکید بر صیانت از موقوفات در طول ادوار مدیریت تولیت‌های آستان قدس رضوی تداوم داشته و امروزه می‌توانیم بگوییم آستان قدس رضوی با داشتن معاونت تخصصی امور حقوقی، حفاظت، احیا و نگهداری از موقوفات به شیوه‌های علمی، گام‌های مؤثری برداشته شده به گونه‌ای که دارای بیشترین و بزرگ‌ترین موقوفات در جهان است. 

عمل به نیات واقفین از برکات انقلاب اسلامی است
مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های آستان قدس رضوی در حوزه وقف، عمل به نیات واقفین است و تأکید داریم که موقوفات و عواید حاصل از آن باید بر اساس نیات واقفین صرف شود؛ پیش از انقلاب چنین رویه‌ای حاکم نبود اما با پیروزی انقلاب، موقوفات احیا، عمران و آبادانی آنها آغاز و حقوق موقوفه به درستی رعایت شد.