تولیت آستان قدس رضوی گفت: یک آیه قرآن می‌تواند انسان را متحول کند و از درکات جهنم به بالاترین درجات بهشت برساند.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، حجت‌الاسلام احمد مروی در اختتامیه سی‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کریم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که مجتمع فرهنگی آموزشی امامت برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین معجزه پیامبر اسلام(ص) قرآن بود و این معجزه، بزرگترین اعجاز انبیا است و هیچ کدام از انبیای الهی و توحیدی، معجزه‌شان به منزلت معجزه پیامبر بزرگوار نمی‌رسید.

وی افزود: پیامبران اولوالعزم همچون موسی، عیسی و نوح(ع) معجزاتی داشتند که منحصر به عصر و زمان خودشان بود و برای بعد از حیات‌شان دیگر صورت نمی‌گرفت و تنها تا زمان زندگی و حیات ایشان امکان انجام آن معجزات وجود داشت که با از دنیا رفتن‌شان پرونده معجزات بسته می‌شد، اما معجزه پیامبر اسلام(ص) به‌گونه‌ای است که تا روز قیامت و هزاران سال از رحلت پیامبر(ص) همچنان زنده، کارساز و حیات‌بخش است.  

مروی با بیان اینکه معجزات انبیا برای هدایت و راهنمایی انسان‌ها است، گفت: معجزه پیغمبر اکرم(ص) که قرآن است در طول تاریخ، حیات‌بخش و هدایت‌گر انسان‌‎ها بوده است. کتابی از یکی از بزرگان اهل سنت به نام «توابین» وجود دارد. در این کتاب داستان‌های مختلفی به شکل مستند از کسانی که براساس آیات قرآن توبه کردند و اصلاح شدند، آورده و حکایت‌های واقعی فراوانی در آن وجود دارد.

تولیت آستان قدس رضوی با ذکر حکایتی از این کتاب یادآور شد: معجزه پیغمبر این گونه است که یک آیه از قرآن می‌تواند عامل تحول باشد. این معجزه در انقلاب اسلامی نیز مشهود است، امام خمینی(ره) انقلاب‌شان را با یک آیه قرآن شروع کردند و همه این انقلاب و اثرگذاری جهانی را با یک آیه در سال ۴۲ شروع کردند و بنا بر آیه ۴۶ سبا که می‌فرماید «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَة أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنی وَ فُرادی ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا ما بِصاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّة إِنْ هُوَ إِلاّ نَذِیرٌ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذاب شَدِید» فرمودند؛ من شما را به یک چیز موعظه می‌کنم و آن اینکه برای خدا قیام کنید: دو به دو و یا یک به یک، آنگاه اندیشه کنید که رفیق شما دیوانه نیست؛ بلکه او فقط بیم‌رسان شما در برابر عذاب سخت پروردگار است».

وی با بیان اینکه نهضت و انقلاب امام خمینی از یک آیه قرآن الهام گرفته شده است، ادامه داد: امام خمینی(ره) ‌فرمودند «اگر هیچ کس نیز همراه من نباشد، قرآن حجت را بر من تمام کرده است و این انقلاب با عظمت الهام گرفته از این آیه شریفه است. بیش از ۱۴۰۰سال از عمر قرآن می‌گذرد، اما همچنان تأثیرگذار است. اگر در جامعه قرآن باشد و به آن عمل شود، گویی همانند پیغمبر جامعه را اداره می‌کند. این هدایت، رهبری و سعادت انسان‌ها را تا لحظه‌ای که بر روی زمین وجود دارند، معجزه زنده قرآن است».

مروی خاطرنشان کرد: معجزه قرآن، هدایتگر جامعه است. البته آنچه در اختیار ما است، صورت و نازل شده قرآن است. تنزیل قرآن که مناسب با این دنیای کوچک است و حقیقت و صورت حقیقی قرآن در روز قیامت آشکار خواهد شد. در روز قیامت همه موجودات و مخلوقات خداوند و اعمال انسان با صورت حقیقی‌اش آشکار می‌شود، چنانکه در آیه ۷ و ۸ سوره زلزله آمده است «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ پس هر که هم‌وزن ذره‌ای نیکی کند، آن را خواهد دید وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ؛ و هر که هم‌وزن ذره‌ای بدی کند، آن را خواهد دید». ذره عمل خیر یا شر دیده می‌شود، خود عمل مجسم می‌شود و نه نتیجه آن. تجسم حقیقی و واقعی اعمال در قیامت است، هر کدام صورت حقیقی خود را می‌یابد؛ این قرآن نازل شده نیز در روز قیامت صورت حقیقی‌اش آشکار خواهد شد.

وی با نقل روایتی درباره صورت حقیقی قرآن در روز قیامت یادآور شد: در روز قیامت که همه اولیای الهی به صف ایستاده‌اند، یک نفر آشکار می‌شود که همه حتی پیغمبران از دیدن او حیرت می‌کنند، او خودش را معرفی می‌کند «من قرآن کلام الله هستم». بنابراین صورت حقیقی قرآن روز قیامت آشکار می‌شود و آنچه امروز می‌بینیم صورت دنیایی قرآن است. زیرا این دنیا ظرفیت و گنجایش آن را ندارد که صورت حقیقی قرآن را درک کند و در خود جای دهد.

حجت‌الاسلام مروی ادامه داد: این موضوع در صورت حقیقی بهشت و جهنم نیز صدق می‌کند. اگر صورت کوچکی از اهل جهنم نشان داده شود، همه از بین می‌روند و توان تحمل این ترس را ندارند، اگر ذره‌ای از عظمت بهشت نشان داده شود نیز انسان‌ها از اعجاب و زیبایی آن از بین می‌روند. نمونه آن برای پی بردن به حقیقت، حضرت یوسف است که بنده و پیغمبر خدا است. در روایت داریم که وقتی قحطی بر مردم مصر غلبه می‌کرد و گرسنگی رنج‌شان می‌داد، به دیدن یوسف می‌آمدند و از زیبایی یوسف گرسنگی را تا چند روز فراموش می‌کردند و تحت تأثیر این زیبایی بودند. بنابراین چنانکه آیه ۶۴ سوره عنکبوت بیان کرد: « … إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ  زندگی حقیقی، همان سرای آخرت است»، حقیقت همه اشیا در آن عالم متجلی می‌شود.

حجت‌الاسلام مروی با مقایسه شرایط نیروهای مسلح قبل از انقلاب که نماز خواندن و قرآن خواندن‌شان مورد تحقیر و تمسخر واقع می‌شد، اظهار کرد: این اتفاق از جمله برکات انقلاب اسلامی است که در نیروهای مسلح حافظ قرآن، قاری قرآن و مسابقات قرآن برگزار می‌شود. این نعمت بزرگی است که به برکت انقلاب اسلامی قرآن در جامعه رشد و نمو کرده است. ان شاءالله همان‌گونه که حافظ کشور و میهن اسلامی هستید، حافظ حدود و ثغور فرهنگ نیز باشید. البته این همه باید مقدمه برای درک، فهم و عمل به قرآن باشد. یک آیه قرآن می‌تواند انسان را متحول کند و از درکات جهنم به بالاترین درجات بهشت برساند.

  • منبع خبر : ایسنا