قدمگاه امام‌حسن‌عسکری (ع) در بافت تاریخی گرگان، یکی از مناطق مستعد گردشگری مذهبی است که رونق این ظرفیت نیازمند اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی است.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز به نقل از ایسنا، بر طبق روایات و منابع تاریخی، در سال ۲۵۵ هجری قمری یکی از اهالی گرگان به نام «جعفر بن‌ شریف جرجانی» عازم مکه شده و در بین راه به سامرا می‌رود تا وجوهات شرعی مردم منطقه را به امام عسگری (ع) تحویل دهد، امام خطاب به این شهروند گرگانی می‌فرماید که به شهرش برگردد و ۱۹۰ روز بعد مصادف با صبح روز جمعه سوم ربیع الثانی که به موطن خود رسید به مردم اعلام کند که ایشان همان روز نزد مردم آن منطقه خواهد آمد که این امر محقق شده و قبل از بازگشت جعفر بن شریف، عرض ارادت مردم منطقه را هم به امام معصوم می‌رساند.

امام حسن عسکری(ع) با میل و اراده خود به دیدار مردم گرگان رفتند

نکته مهمی در مورد قدمگاه امام حسن عسکری (ع) وجود دارد و آن هم این است که این امام معصوم با میل و رضایت خود به دیدار مردم گرگان فعلی یا همان استرآباد قدیم می‌آید و این یک افتخار بزرگ برای مردم این خطه است.

یک کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بسیاری از کشورهای دنیا با جعل تاریخ و یا معرفی بزرگان دیگر کشورها به نام خود تلاش می‌کنند تا برای خود هویت تاریخی و فرهنگی ساخته و آن را به خورد دیگر ملت‌ها بدهند در صورتی که کشور ما سرشار از ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی و تاریخی است که از آن غافل شده‌ایم.

حجت الاسلام علی کمانگری با بیان اینکه ارزش هر مکان به انسان‌هایی است که در آن مکان حضور داشته‌اند و امام حسن عسکری (ع) با ورود خود به شهر گرگان به این مکان ارزش معنوی بالایی داده است، گفت: ورود امام حسن عسکری (ع) برای گرگان برکات زیادی داشته و بزرگانی مثل میرداماد و میرفندرسکی تنها دو نمونه از آن‌ها هستند.

کمانگری با اشاره به اینکه دو تفسیر قرآن منسوب به امام حسن عسکری (ع) در تاریخ وجود دارد که هر دو مفسر آن گرگانی هستند که این مطلب نیز می‌تواند صحه‌ای بر واقعه تاریخی سفر این امام معصوم به استان گلستان باشد.

وی با بیان اینکه این مکان معنوی باید به یک پایگاه عظیم فرهنگی برای تبیین فرهنگ انتظار  زندگی مهدوی تبدیل شود، گفت: ما نباید از کنار چنین رویداد بزرگی به سادگی بگذریم و باید این مکان مقدس و ظرفیت عظیم را به همگان بشناسانیم.

غلامرضا خارکوهی تاریخ‌نگار گلستانی نیز در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: ورود امام حسن عسکری (ع) به گرگان در سال ۲۵۵ قمری غروب روز جمعه سوم ربیع الثانی در منزل شریف جرجانی به صورت طی الارض اتفاق افتاده است اما به دلیل وضعیت سیاسی حاکم در آن زمان این واقعه مهم با اختلاف حدود ۳۰۰ سال بعد از سوی مورخین ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه آمدن امام حسن عسکری (ع) به استان گلستان به طریق طی‌الارض یکی از قدرت‌های معنوی ائمه اطهار (ع) است، بیان کرد: قدرت طی‌الارض به اذن الهی به امام یازدهم شیعیان اعطا شده و در منابع تاریخی آمده که‌ ایشان علاوه بر استان گلستان، به چند شهر دیگر نیز به صورت طی‌الارض سفر داشته است.

تاریخ‌نگار گلستانی ادامه داد: حضور ارزشمند پدر گرامی حضرت ولی عصر (عج) در استان گلستان نشان دهنده این است که مردم شریف این خطه از دیرباز عاشق دین اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت بوده و وجوهات و هدیه‌هایی را نیز برای اهل بیت پیامبر(ع) می‌فرستادند.

خارکوهی با بیان اینکه منابع معتبری از جمله بحارالانوار و مستدرک الوسایل ورود امام حسن عسکری (ع) به این منطقه را تأیید کرده‌اند، افزود: در منابع موثق تاریخی آمده است که «جعفر بن شریف جرجانی» در مسیر سفر حج در سرزمین «سرمن رای» به حضور امام حسن عسکری (ع) مشرف شده و وجوهات و اماناتی را که برخی شیعیان منطقه گلستان برای امام فرستاده بودند به‌ ایشان تحویل دادند.

وی با بیان اینکه در آن زمان نام شهر گرگان استرآباد بوده است، اضافه کرد: امام حسن عسکری(ع) به «جعفر بن شریف جرجانی» فرمودند پس از بازگشت شما از سفر حج در روز جمعه سوم ربیع‌الثانی من به شهر شما می‌آیم.