مدیرعامل صندوق توسعه اماکن تاریخی گفت:فعالیت صندوق با یک بنا شروع می‌شود، در طی مرمت و احیا از هنرمندان و صنایع دستی کمک می‌گیرد و خروجی آن به عنوان تاسیسات گردشگری در اختیار مردم قرارمی‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، شهاب طلایی درباره اقداماتی که در صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی انجام می‌شود، گفت: این صندوق به نوعی زمینه ساز مشارکت‌پذیری مردم برای احیا و مرمت بناهای تاریخی است. در سال ۱۳۹۶ موضوع حمایت از صنایع دستی و فرش دستباف هم به موضوع‌های این صندوق اضافه شده است. این صندوق با ماموریت‌هایی که دارد در حوزه حفظ بناها و میراث تاریخی کشور و در راستای حمایت از بخش صنایع دستی و فعالان این حوزه وظایف و اهداف خود را اجرا می‌کند.

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی ادامه داد: این صندوق در موضوع بناهای تاریخی، بیش از ۷۰۰ بنای تاریخی را در مرحله ابتدایی در اختیار دارد و اقدامات مردمی برای احیا و مرمت مختص به این تعداد نیست. یعنی کارویژه صندوق، موضوع بناهای تاریخی بخش دولتی و خصوصی است. برآوردها و آمارها نشان می‌دهد دولت و دستگاه‌های دولتی نزدیک به چهار هزار بنای تاریخی در اختیار دارند که شامل نهادها نمی‌شود. مثلا نهاد اوقاف بیش از ۲ هزار بنای تاریخی دارد.

وی افزود: کاری که در دولت سیزدهم انجام دادیم، رایزنی و مذاکره با دستگاه‌های مختلف است که هر کدام چه تعداد بنا در گونه‌های مختلف آثار ثبت ملی دارند. در این حوزه مکاتباتی انجام شد و اطلاعات را درباره این که مجموعه دولت و دستگاه های دولتی چه تعداد بنا دارند، به نوعی استخراج کردیم و می‌توان گفت ۲ هزار و ۷۰۰ بنا بدون کاربری مشخص در اختیار نهادهای دولتی است.

مدیرعامل صندوق توسعه اماکن تاریخی بیان کرد: در اسناد مزایده، هر بنایی می‌تواند ضوابط اختصاصی داشته باشد. با هماهنگی که با وزارت میراث فرهنگی شده بناهایی که امکان ایجاد غرفه صنایع دستی در آنها وجود دارد، در مزایده می‌آوریم که بخشی از آنها به موضوع صنایع دستتی اختصاص پیدا می‌کند. هر بنایی با توجه به شرایطی که در صندوق برای آن در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند ضوابط خاصی داشته باشد.

طلایی ادامه داد: در شهر تهران هم صندوق دو بنا را در سال آینده احیا خواهد کرد. همچنین در استان تهران هم یک کاروانسرا به مزایده گذاشته خواهد شد. صندوق توسعه اماکن تاریخی، پیوند دهنده میراث و گردشگری و حلقه واسط بین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. زیرا فعالیت آن با یک بنا شروع می‌شود، در طی مرمت و احیا از هنرمندان و صنایع دستی کمک می‌گیرد و خروجی به عنوان تاسیسات گردشگری در اختیار مردم قرارمی‌گیرد.

  • منبع خبر : ایرنا