سفیر تونس در جمهوری اسلامی ایران با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، عماد الرحمونی سفیر تونس در جمهوری اسلامی ایران عصر امروز با حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در محل بعثه مقام معظم رهبری دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار سرپرست حجاج ایرانی، به سابقه دیرینه روابط دو کشور و دو ملت اشاره کرد و گفت: این همکاری در زمینه های مختلف از جمله دو موضوع حج و زیارت بوده است.

نواب زمینه‌ ها برای ارتقاء روابط دو کشور در حوزه حج را مثبت ارزیابی کرد و افزود: حج فرصت های ارزشمند زیادی را در مقابل مسلمانان قرار می دهد و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در این بخش به تونس منتقل و از تجربیات تونس نیز در راستای بهتر شدن برنامه های حج خود استفاه کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین از وزیر امور دینی جمهوری تونس ابراهیم الشائبی برای سفر به ایران دعوت کرد و با اشاره به به فعالیت های پژوهشکده حج و زیارت در قم و برنامه های آموزشی حج گزاران گفت: بیش از ۱۷۰۰ جلد کتاب برای استفاده در حوزه های مختلف ازجمله مناسک، معارف، آداب و اخلاق ، اسرار حج ، تاریخ اسلام ، اماکن متبرکه وتفسیر آیات حج در این پژوهشکده تهیه شده است که می تواند مورد استفاده حج گذاران قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: با توجه به اینکه عملیات طوفان الاقصی حادثه ای مهم در تاریخ کشورهای اسلامی است حج پیش رو فرصتی است که مسلمانان به آن توجه نموده و کمک و یاور مردم زجر کشیده و مصیبت دیده فلسطین در مقابل رژیم کودک کش صهیونیستی باشند و موضعگیری مردم و دولت تونس در حمایت از مردم مظلوم فلسطین ستودنی است.

سفیر جمهوری تونس نیز در این دیداربا استقبال از این دعوت، موضوع‌های مطرح شده توسط نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت را در مسیر همکاری دو کشور در حوزه حج دانست.

وی روابط دو کشور را دوستانه توصیف و ابراز امیدواری کرد که زمینه دیدار مسئولان حج دو کشور و تبادل تجربیات فراهم شود.

سفیر تونس هم مواضع کشورش و جمهوری اسلامی ایران در مسئله فلسطین را نزدیک خواند و تصریح کرد: ملت و کشور تونس ، سرزمین فلسطین را متعلق به فلسطینی ها می دانند و تاکید دارند که این مردم باید در اراضی خود باقی بمانند.

وی تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را جنایتکارانه توصیف کرد و گفت: ما از ملت فلسطین حمایت می کنیم.

حجت‌الاسلام منصور میراحمدی معاون امور بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری هم از مردم تونس به عنوان ملتی فرهیخته و مهمان دوست یاد کرد و با اشاره به سابقه حضور افرادی از خطه خراسان در تونس، رایزنی مسئولان حج دو کشور در موسم حج را نشان دهنده اهمیتی دانست که دو کشور برای حج قائل اند.

به گزارش ایرنا، معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری حج را فرصت مناسبی برای دیدار اندیشمندان و شخصیت های دانشگاهی و فرهنگی و مشارکت در فعالیت های علمی توصیف کرد و گفت: ما آمادگی داریم که زمینه همکاری بین مراکز علمی دو کشور در موضوعات مختلف علمی و پژوهشی بویژه حج را فراهم کنیم.

در ادامه این دیدار دو طرف قضیه فلسطین را مسئله امت اسلامی توصیف و بر لزوم حمایت مسلمانان از فلسطین و فلسطینیان تاکید کردند.