به مناسبت فرارسیدن نوروز 1403 به ویژه همزمانی ایام سال نو با ماه مبارک رمضان، خادمان بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با اجرای خدمات تنظیف در صحن و سرای رضوی به استقبال فصل بهار رفتند و تمام قد آماده میزبانی از زائران دور و نزدیک شدند.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، آستان نیوز، اجرای خدمات تنظیف حرم مطهر رضوی در استقبال از بهار، امسال نیز همچون سال‌های گذشته با انجام طرح خانه تکانی، دیوارشویی، تنظیف ارتفاعات و… انجام شد که در این امر یک گروه افتخاری ۳۵ نفره از تهران به مدت یک هفته با این آستان مقدس همکاری داشتند. 
 

نظافت و غبارروبی مستمر در اماکن متبرکه رضوی
خدمات تنظیف روزانه بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج(ع) نیز در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ به طور مستمر با توجه به حضور پرشور زائران و مجاوران در مراسم و برنامه‌های این ایام توسط نیروهای اداره امور خدمات عمومی در ذیل معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی با حداکثر ظرفیت انجام می‌شود. 
نظافت، غبارروبی و شست‌وشو منظم در صحن‌های مرکزی و پیرامونی، حریم حرم مطهر، پارکینگ‌ها، بهشت‌های ثامن، سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه‌ها و… از جمله این خدمات تنظیف به شمار می‌آید چنان‌که در راستای انجام خدمات شست‌وشوی مکانیزه کف صحن‌ها و حریم حرم مطهر از ۳۰ دستگاه اسکرابر سرنشین‌دار یا کف‌شوی خودرویی استفاده می‌شود.
همچنین در این ایام، ۹ وضوخانه و ۱۴۰۰ چشمه سرویس‌ بهداشتی که در ۱۲ نقطه اماکن متبرکه رضوی وجود دارد، به طور مستمر نظافت می‌شود.
 

افزایش بازدیدهای بهداشتی
بخش بهداشت و عطرافشانی اداره امور خدمات عمومی حرم مطهر رضوی که نیز وظیفه انجام بازدیدهای بهداشتی از قسمت‌های مختلف حرم مطهر اعم از سرویس‌های بهداشتی، مهمانسراهای حضرت رضا(ع)، چایخانه‌ها، مواکب خدمت‌رسان و… را برعهده دارد، در ایام نوروز بر میزان بازدیدها و نظارت‌های خود می‌افزاید.

عطرافشانی در حرم مطهر که با استفاده از افزون بر ۱۰۰ دستگاه عطرافشان نصب شده بر روی دستگاه‌های هواساز حرم مطهر رضوی انجام می‌شود، با توجه به ایام ماه مبارک رمضان با شدت بیشتری نسبت به دیگر ماه‌های سال صورت می‌گیرد. 


تأمین یک میلیون مُهر نماز ویژه زائران نوروزی
به همت اداره امور خدمات عمومی حرم مطهر رضوی تمهیدات لازم برای تأمین و توزیع اقلام مصرفی و رفاهی مورد نیاز زائران همچون لیوان‌ یک‌بار مصرف، صابون مایع، مُهر نماز و… در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ به ویژه مناسبت‌های خاص این ایام با توجه به میزان حضور دلدادگان امام هشتم(ع) اتخاذ شده است. 
در این راستا، تهیه یک میلیون مُهر نماز برای تأمین نیاز محبان خاندان عصمت و طهارت(ع) در این آستان مقدس در ایام نوروز پیش‌بینی شده است. 
 

اتخاذ تمهیدات ویژه در آبخوری‌ها
همچنین همچون سال‌های گذشته به منظور حفظ حرمت ماه پرفضیلت رمضان و تکریم زائران روزه‌دار، آب آبخوری‌های صحن و سرای رضوی تا زمان اقامه اذان مغرب و عشاء قطع می‌شود و امکان استفاده از آن‌ها تا زمان افطار وجود ندارد.

در این میان، مکان‌های ویژه محصور شده‌ای در حرم مطهر برای استفاده زائران و مجاوران سالمند، کودک و بیمار تعبیه شده تا این زائران که امکان روزه‌داری را در ایام رمضان ندارند با حفظ حرمت زائران روزه‌دار بتوانند از آبخوری‌ها استفاده کنند.