شاخص‌هایی برای انتخاب کاروان‌های مجاز تحت نظارت سازمان حج و زیارت وجود دارد تا متقاضیانی که قصد سفر به عتبات عالیات را دارند به بهترین نحو کاروان و زمان اعزام را انتخاب کنند.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز،سفرهای زیارتی ایمن همراه با عزت و کرامت یکی از خواست های اصلی متقاضیانی است که برای صیقل روح و جان خویش رهسپار چنین سفرهایی می شوند. سفر زیارتی به اعتاب مقدسه عراق نیز یکی از پرمتقاضی ترین سفرها می باشد؛ زیارتی که آرزوی هر عاشق اهل بیت عصمت و طهارت می باشد و می خواهد در کنار سفری مطمئن، زیارتی نیکو و در آرامش داشته باشد.

اما در این میان برخی افراد سودجو در قالب کاروان های آزاد بر (کاروان های غیرقانونی) به جهت کسب منافع از برخی خلاءهای موجود سواستفاده و از احساسات و عواطف اقشار مذهبی بهره برداری می کنند.

معضلی که سالها است همه افراد حاضر در این حوزه از آن رنج می برند و بیشترین لطمات آن نیز متوجه زائران می شود.

کاروان هایی که خارج از پوشش سازمان حج و زیارت اقدام به اعزام زائران به عتبات عالیات می کنند برای کاهش قیمت از خدماتی مانند امنیت، بیمه، تغذیه، استاندارد بودن محل اسکان چشم پوشی نموده که بعضا مشکلات عدیده ای را برای زائرین ایجاد می کند.

رها شدن زائران در کشور عراق، عدم پیوست امنیتی حمل و نقل در عراق، هزینه های بالای درمان، عدم توجه به پوشش بیمه ای مناسبی، سرگردانی در شهرهای زیارتی عراق، محل اسکان نامناسب فاقد وسائل گرمایشی و سرمایشی مناسب، اسکان در حسینیه های مخروبه، تغذیه نامناسب و بی برنامه، عدم حضور دائمی مسئول کاروان، ناهماهنگی و بی نظمی در تهیه وسائل نقلیه جابجایی که باعث آزار مسن ترها می شود و پرداخت هزینه های اضافی در میان سفر گاها از مشکلاتی بوده که زائران سفر کرده با کاروان های غیرمجاز با آنها مواجه بوده اند.

اما شاخص هایی برای انتخاب کاروان های مجاز تحت نظارت سازمان حج و زیارت وجود دارد تا متقاضیانی که قصد سفر به عتبات عالیات را دارند به بهترین نحو کاروان و زمان اعزام را انتخاب کنند.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، درباره تفاوت های کاروان های تحت نظارت سازمان حج و زیارت با کاروان های آزادبر گفت: در معاونت عتبات سازمان حج و زیارت، شرایط و استانداردهایی را برای انواع خدمات تعیین کرده ایم و بر نحوه ارایه خدمات از حیث کمی و کیفی از ابتدای فرایند ثبت نام تا زمان بازگشت زائران نظارت می شود. این نظارت بر ثبت نام، تغذیه، هتل ها، حمل و نقل و… وجود دارد.

حمید رضا محمدی درباره فرایند سفر و هزینه ها نیز نیز افزود: ثبت نام در بستر سامانه عتبات به آدرس atabatorg.haj.ir انجام می شود و تمامی هزینه ها نیز شفاف است؛ در بخش های مختلف اعم از تغذیه و تدارکات و اسکان و حمل و نقل نیز نظارت دقیق از سوی سازمان وجود دارد.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت تاکیدکرد: در کاروان های مجاز بر کیفیت و الزامات بهداشتی تهیه غذا زیر نظر آشپزهای مجرب ایرانی در آشپزخانه های متمرکز نظارت می شود تا زائران در زمان حضور در عتبات عالیات با مشکل تغذیه مواجه نشوند.

وی ادامه داد: پوشش بیمه ای مناسب برای زائران عتبات عالیات نیز درنظرگرفته می شود که خدمات درمانی رایگان در عراق نیز یکی از تعهدات این پوشش بیمه ای است در حالی که کاروانهای آزاد بر از این قاعده مستثنی هستند.

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت درباره پوشش امنیتی کاروانهای تحت نظارت سازمان حج و زیارت نیز خاطرنشان کرد: کاروان های تحت نظارت سازمان در برخی مسیرها در کشور عراق تحت پوشش امنیتی هستند تا سفری در کمال آرامش، امنیت و سلامت را داشته باشند و تا زمان تشخیص مراجع ذیربط ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: سازمان حج و زیارت مستمرا عملکرد شرکت های مجری را بررسی می نماید چراکه توجه به حقوق زائران مهمترین اولویت محسوب می شود؛ از طرفی اقدام موثری در توانمندسازی شرکت های مجری عتبات است.

محمدی گفت: نظارت کامل بر عملکرد تغذیه و تدارکات، حمل و نقل، بهداشت و درمان و …..مهمترین بخش از وظایف تعریف شده سازمان می باشد ضمن اینکه مطالبات زایرانی که حقوق آنها به درستی اجرا نشده است نیز مدنظر قرار دارد و شرکت های مجری موظف خواهند بود خسارت خدمات ارایه نشده را به زایران مسترد کنند.

وی افزود: هتل هایی که اجاره می شود قبلا توسط کارشناسان خبره بررسی و ارزیابی شده اند تا از شرایط لازم برای اسکان زائران برخوردار باشند و به همین ترتیب شرکت های حمل و نقل ناوگان اتوبوسی آنها نیز ارزیابی شده است یعنی در همه ابعاد اجرایی نظارت دقیقی وجود دارد.

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت به طرح ها و اقدامات مختلف این سازمان برای سفری امن اشاره کرد و گفت: در این راستا در طرح نوین عتبات (بعد از سرگیری اعزام ها در دوران کرونا) به این مهم توجه شده و به طور مستمر پیگیر افزایش کیفیت و کمیت سفرها هستیم و مستمرا نقاط قوت و ضعف را بررسی می شود.

محمدی از متقاضیان سفر به عتبات خواست اگر قصد سفر به اعتاب مقدسه دارند حتما آگاهانه و هوشمندانه گام بردارند و از سفر با کاروان های آزاد بر و غیرقانونی خودداری کنند و فریب افراد سودجو را نخورند.