مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: به مناسبت فرارسیدن «روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی»، بازدید عمومی از بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی روز پنجشنبه -۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -رایگان است.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، فاطمه داوری روز یکشنبه -۱۹ فروردین ۱۴۰۳ – در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع تشریح برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، اظهار داشت : یک برنامه سه ساله از چندی پیش از سوی ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی) انجام شده که میراث مقاوم در برابر بلاهای طبیعی، واکنش و ارزیابی این برنامه است و از سال ۲۰۲۴ در سه سال پیش رو اجرایی خواهد شد. همچنین سال ۲۰۲۴ مقارن با شصتمین سال ابلاغ منشور ونیز است.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی اضافه کرد:افزود: شعار امسال روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی «بحران‌ها و منازعات از دریچه منشور ونیز» است. بنابراین ایکوموس به کشورها توصیه کرده که در این باره برنامه‌های خود را ارائه دهد.امسال در ایران به این مناسبت نیز یک شعار درنظر گرفته شده که به موضوع تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی اشاره دارد.

وی گفت: برنامه‌هایی را در سطح ملی و استانی به همین مناسبت داریم که روز ۳۰ فروردین بازدید از بناها و اماکن فرهنگی تاریخی رایگان خواهد بود و تورهای بازدید از اماکن و بناهای تاریخی برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد. ضمن این که در روز ۳۰ فروردین مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در محل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار خواهد شد و از استادان و پیشکسوتان این حوزه تجلیل به عمل خواهد آمد.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی اضافه کرد: همچنین با همکاری صندوق توسعه، از بهره‌برداران موفق که مفهوم میراث‌فرهنگی را به خوبی توانسته‌اند ارائه دهند، تجلیل می‌شوند. این در حالی است که برنامه‌های پیوسته نیز داریم که برگزاری دو نشست تخصصی، برگزاری کنگره بررسی معماری از دیدگاه میراث‌فرهنگی، سمینار بین‌المللی به میزبانی استان سمنان از جمله این برنامه‌ها است.

وی یادآور شد: برگزاری ۱۰ نشست تخصصی در سراسر کشور با محوریت شعار سال، برگزاری نشست تخصصی به میزبانی شهر همدان از دیگر برنامه‌هایی است که به این مناسبت در نظر گرفته‌ایم.

داوری در ادامه این نشست خبری یادآور شد: برنامه سال گذشته ایکوموس نیز درباره میراث‌فرهنگی و اقلیم بود. پیام و محور شعار و سال گذشته ایکوموس به دنبال این بود که جامعه‌ جهانی خوانش کند و به دانش نهفته در این حوزه تاکید داشته باشد.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی اظهار کرد: در سال گذشته ۳۵ پروژه با مشارکت مردمی مرمت شد. در این باره خانه‌های تاریخی انتخاب شد که در بافت تاریخی باشند تا سکونت در آن بافت‌ها حفظ شود.