ستاد هماهنگی خدمات سفر در دو سال گذشته نقش به‌سزایی در هماهنگی بین بخشی برای ارائه خدمات به مسافران در طول سال به ویژه ایام نوروز داشته است.

به‌ گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، ستاد هماهنگی سفر از جمله نهادهای تازه تشکیل شده برای برنامه‌ریزی و هماهنگی و خدمت‌رسانی به گردشگران و مسافران است که از همان سال اول دولت سیزدهم آغاز به کار کرد. اطلاع رسانی به هنگام، هماهنگی بین‌بخشی میان دستگاه‌ها در سطح ملی و استانی، مدیریت و نظارت بر سفر عمومی مردم و کیفیت واحدهای خدماتی سفر در فصول پر حجم سفر مانند نوروز و تابستان، از اهداف اصلی این ستاد است، اکنون که برای سومین نوروز پیاپی آماده تر و هماهنگ تر می‌شود، ۲۷ دستگاه اجرایی عضو آن هستند، دستگاه هایی که با محوریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تلاش می‌کنند نقش موثری در توزیع مکانی و زمانی سفر داشته باشند.

این ستاد در طول سال هم فعال است و جلسات آن با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی تشکیل می شود، و امروز شنبه -۱۲ اسفند ۱۴۰۲- شصتمین نشست آن با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و نمایندگان تمام دستگاه‌های عضو ستاد برگزار شد.

در این نشست چهار ساعته، نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ضمن اعلام آمادگی دستگاه‌ها برای ارائه خدمات شایسته به گردشگران و مسافران نوروزی، به تشریح مهمترین برنامه‌های دستگاه‌های متبوع خود برای نوروز ۱۴۰۳ و ماه مبارک رمضان پرداختند.

خدمت رسانی یک‌ میلیون نفر به مسافران

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در این نشست بیان کرد: درباره نحوه عملکرد و برخورد با گردشگران در نوروز ۱۴۰۳ که امسال مصادف با ایام ماه مبارک رمضان است، مصوبه شورای فرهنگ عمومی منشور فعالیت است.

وی ادامه داد: این مصوبه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزیران مربوطه و استان‌ها ابلاغ شده است. نحوه عملکرد در چارچوب مشخص و با رعایت حرمت گردشگران و ماه مبارک رمضان تعیین شده است.

معاون گردشگری کشور بر هماهنگی با استاندارها و ایجاد وحدت رویه در جلسات ستاد سفر استانی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه عید فطر مصادف با انتهای نوروز است تعطیلات تا ۲۴ فروردین ماه ادامه خواهد داشت و استان‌های دارای گردشگر بیشتر باید در این راستا برنامه‌ریزی کنند.

وی با بیان اینکه فعالیت ستاد سفر در طول سال دائمی شده است، افزود: جمعیتی بالغ بر یک‌ میلیون نفر به صورت مستمر مشغول خدمت رسانی به مسافران خواهند بود.

بر اساس گزارش خبرنگار گردشگری ایرنا، شالبافیان با بیان اینکه معرفی شهرهای مکمل و جایگزین در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: مبنای معرفی شهرهای مکمل و جایگزین ستاد سفر را استان قرار داده‌ایم که برنامه‌ریزی و خدمات رسانی به صورت کامل انجام گیرد.

شالبافیان از مدیران استان‌هایی که در حیطه مربوط به سوخت‌رسانی، کارت سوخت و مواد غذایی سال گذشته با مشکلاتی مواجه بودند درخواست‌ کرد اعلام کنند که پیگیری لازم با دستگاه‌ مربوطه به‌منظور رفع مشکلات انجام شود.