در قالب اجرای طرح ساماندهی خانه‌ مسافرهای مشهد ۲ هزار و ۹۶۹ خانه شخصی که به صورت غیرمجاز، مسافران و زائران را در مشهد اسکان می‌دادند، شناسایی شدند.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز،  مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری خراسان رضوی با بیان این مطلب گفت:در اجرای این طرح که با حمایت فرمانداری مشهد انجام شد، تاکنون هزار و ۱۰ خانه‌مسافر ساماندهی و ۳۲۱ واحد نیز با توجه به این که شرایط مناسب و در خور شان زائر را نداشتند مهر و موم شده است که این تعداد به جز ۲ هزار و ۹۶۹ واحدی است که شناسایی شده است.

سیدجواد موسوی اظهار داشت: شهرداری منطقه ثامن واحدهای اقامتی دارای تجاری موقت را با در نظر گرفتن شرایط ایمنی ساختمان به اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مشهد معرفی و اداره گردشگری پس از بازدید مجوز فعالیت را صادر کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی از آثار تاریخی و فرهنگی این منطقه گفت: بافت پیرامون حرم مطهر رضوی داستان‌ها و روایت‌هایی از مهمان‌نوازی مردم مشهد را در دل خود دارد و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی زائران در محدوده شهرداری ثامن باید زائران و مسافران را برای دیدن این بناهای تاریخی و شنیدن داستان‌های قدیم شهر مشهد ترغیب کند.رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مشهد نیز گفت: تعامل خوبی بین شهرداری مشهد به ویژه منطقه ثامن شکل گرفته و با همکاری شهرداری، عملیات مرمتی سرای عزیزالله اف در حال انجام است.

حسین امیرکلالی افزود: سرا یا کاروانسرای عزیز الله اف، تجارت خانه‌ای است که در سال ۱۳۰۷ با معماری ایرانی اسلامی در محدوده کوچه عباسقلی خان مشهد ساخته شد. تا قبل از تعطیلی با حجره‌ها و مغازه‌های ریز و درشتش یکی از مراکز فروش پوشاک در مشهد بود، در سال ۱۳۸۰ ثبت ملی شد و این مسئله لزوم بازسازی و مرمت آن را توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد توجه قرار داد و در نهایت بازسازی و مرمت آن آغاز شد.

وی تصریح کرد: بسته‌های در حال تدوین احیای پهنه‌های تاریخی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی از دیگر مواردی است که در تعامل بین شهرداری و میراث‌فرهنگی به سرانجام خواهد رسید.

ساسان نورین مقدم، شهردار منطقه ثامن مشهد نیز ضمن اعلام آمادگی این شهرداری برای همکاری بیشتر با اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گزارشی از وضعیت زائرسراهای ارزان قیمت ارائه کرد.

  • منبع خبر : تسنیم