به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، مالک رحمتی گفت:در این مدت تمام سعی خادمان و خادمیاران حضرت رضا(ع) این بود که خدمات شایستهای به زائران ارائه دهند و به معنای واقعی کلمه خادمالرضا باشند.
وی اظهار کرد: خدا را شاکریم که پس از پشت سر گذاشتن بحران کرونا و ۲ سال محرومیت مردم از زیارت حرم علی ابن موسی الرضا(ع) امسال همزمان با ایام دهه کرامت پذیرای خیل عظیمی از زائران و ارادتمندان به این امام همام بودیم.
رحمتی در ادامه به برنامههای آستان قدس رضوی به مناسبت این دهه فرخنده اشاره و عنوان کرد: تکریم زائران، رسیدگی به محرومان، اعزام ۷۰ کاروان «زیر سایه خورشید» به ۱۵۰۰ نقطه کشور، برگزاری نشستهای علمی و همایش گفتگو با ادیان، اسکان شبانه ۵۰۰۰ نفر در زائرسرا و زائرشهر رضوی، اختصاص برخی رواقها و صحنها برای استراحت شبانه زائران فاقد محل اسکان مناسب، اطعام انبوه زائران حاضر در حرم با غذای حضرتی و بستههای متبرک رضوی، توزیع روزانه ۱۲ هزار چای در چایخانههای حرم مطهر با مشارکت خیران و همت تشکلهای مردمی از جمله اقدامات انجام شده در این ایام برای خدمترسانی به زائران بوده است.
رحمتی همچنین گزارشی از اقدامات تحولی انجام شده در آستان قدس رضوی، طی ۲ سال اخیر نیز ارائه کرد و گفت: تدوین سیاستهای کلان آستان قدس رضوی و در دسترس قرار دادن آن برای مشاهده و اظهارنظر عموم مردم و نخبگان، گسترده کردن بستر زیارت مجازی در طول دوره کرونا و انجام روزانه ۴۰۰۰ زیارت نیابتی در این ایام، بازآرایی و مرمت بناهای حرم مطهر رضوی و مزین شدن کتاب گزارش این اقدامات به تقریظ پرمهر رهبر معظم انقلاب و همچنین تشکیل یگان حفاظت از موقوفات از جمله اقدامات مهم در ۲ سال اخیر بوده است.
رویکرد آستان قدس رضوی، تحقق زیارت آسان
وی در ادامه مقوله زیارت ارزان قیمت را از دیگر ماموریتهای آستان قدس رضوی برشمرد و اضافه کرد: در این ماموریت مهم پنج محور از جمله اسکان، حمل و نقل، تغذیه، سوغات و اصل زیارت همراه با معرفت مورد توجه بوده و به همین منظور آستان قدس رضوی تمام امکانات و ظرفیتهای خود را پای کار آورده است. فعال کردن مجدد کارگروه ملی زیارت، تشرف ۲۰۰ هزار زیارت اولی به حرم مطهر، توسعه زائر شهر و زائر سرای رضوی، اسکان شبانه زائران در حرم، میزبانی از زائران در ۲۱ مجتمع میان راهی و مشارکت با تشکلهای مردمی در برپایی موکبهای میزبانی از زائران و مجاوران، برخی از اقدامات آستان قدس رضوی برای تسهیل زیارت بوده است.
رحمتی اظهار کرد: در حوزه املاک و اراضی نیز مهمترین رویکرد، ارتقای بهرهوری و جلوگیری از خام فروشی بوده تا موقوفات تحت اختیار آستان قدس رضوی به بهترین شکل ممکن مدیریت شود و عواید آن برای توسعه خدمت به زائران حضرت مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: تدبیر ویژه تولیت آستان قدس در این خصوص نیز این بوده است که موقوفات امام رضا(ع) از نظر مقیاس عددی هرگز کم نشود و مثلا اگر بخشی از موقوفات برای افزایش بهرهوری واگذار میشود، ضمن رعایت نیات واقفان و ناذران نه تنها به همان میزان بلکه با ۳۰ درصد افزایش، ظرفیت جدید ایجاد شود و با مشارکت بخش خصوصی درآمد حاصله را در راستای اصل نیت واقف و ناذر هزینه کنیم.
- منبع خبر : ایسنا
Friday, 22 November , 2024