رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در کاروانسراها و قبرستان‌های تاریخی تلاقی فعالیت با وزارت میراث‌فرهنگی داریم که برای مرمت آن باید سرعت عمل بالایی داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این مراسم، گفت: از پیگیری‌های وزیر میراث فرهنگی برای امضای این تفاهم‌نامه تشکر می‌کنم، تلاقی فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت میراث‌فرهنگی باید در چند جا مدیریت شود. بسیاری از بقاع متبرکه جنبه میراث‌فرهنگی دارد. در مرحله اول می‌توانیم به حدود ۲هزار بقعه رسیدگی کنیم و بعد تا ۸۷۰۰ مورد پیش برویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی با بیان اینکه مردم علاقه قلبی به بقاع متبرکه دارند. در کاروانسراها و قبرستان‌های تاریخی تلاقی فعالیت با وزارت میراث‌فرهنگی داریم که برای مرمت آن باید سرعت عمل بالایی داشته باشیم.

به قوانین میراث‌فرهنگی اعتماد داریم

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برخی از ابنیه ما میراثی است، امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، رفع شود. تقاضا داریم تا تیم مشترکی برای حل این مشکلات تشکیل شود.

وی ادامه داد: از امضای این تفاهم‌نامه استقبال می‌کنیم و به قوانین میراث‌فرهنگی اعتماد داریم. در سال‌جاری باید برای حرایم امامزاده ها و بقعه‌ها فکری کنیم. امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه شاهد رونق تمامی بقاع متبرکه باشیم.

خاموشی گفت: برای تسهیل رفت و آمد هیئت‌های شاخص و نظافت محیط بقاع‌ متبرکه کارهای مختلفی انجام شده است. بیش از ۶۰۰ هیئت شاخص به این اماکن آمدند، میزان استقبال مردم در بقاع متبرکه در ماه های رمضان و محرم و صفر بی‌نظیر بوده و نشان‌دهنده هویت دینی مردم است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: هر ساله ۳۰ درصد از منابع مالی حداقلی که داریم، صرف حفاظت و مرمت بقاع متبرکه می‌کنیم.
 

حلقه‌های قرآنی زیادی در بقاع متبرکه شکل دادیم

خاموشی با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه مشکلات زیادی را حل می‌کند و سنگ‌های پیش رو را برمی‌دارد، تصریح کرد: پس از این تفاهم‌نامه باید تیم مشترک تعیین شود و تصمیم بگیرد و کار را پیش ببرد؛ معتقدیم باید به قواعد شما ملتزم باشیم اما این قواعد نباید دست و پا گیر باشد.

وی با تاکید بر اینکه بقاع متبرکه نشان‌دهنده هویت دینی مردم است، افزود: ما بقاع متبرکه را به چند جهت رسیدگی می‌کنیم؛ دلیل مهم این است که پر رونق بوده و محل رفت و آمد مردم هستند؛ هیئات شاخص می‌توانند در بقاع وارد شوند؛ حلقه‌های قرآنی زیادی را در بقاع متبرکه شکل دادیم؛ همچنین میزان استقبال مردم در لحظه تحویل سال در بقاع بی نظیر بوده است.