مدیرعالی حرم مطهر رضوی از پذیرایی گسترده این آستان مقدس از روزه‌داران زائر و مجاور در ماه مبارک رمضان و ایام نوروز 1403 در قالب اجرای طرح‌های مختلف خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، رضا خوراکیان با اعلام این خبر در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: پذیرایی افطاری ماه رمضان حرم مطهر رضوی در قالب پذیرایی افطاری سبک، پذیرایی ضیافت اکرام رضوی، پذیرایی مهمانسراهای حضرت رضا(ع)، برپایی بزرگترین سفره افطاری حرم مطهر در شب و شام ولادت امام حسن مجتبی(ع)، افطاری حاشیه شهر، افطاری مناطق برخوردار و پذیرایی مواکب، انجام می‌شود. 

توزیع یک میلیون بسته افطاری سبک بین زائران و مجاوران نمازگزار

وی گفت: در این راستا، یک میلیون بسته افطاری سبک در بین زائران و مجاوران نمازگزار در بین صفوف نماز مغرب و عشا در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر در شب‌های ماه مبارک رمضان (بجز شب‌ تحویل سال نو، شب یکم فروردین و شب‌های قدر و شب عید فطر) در مجموع به مدت ۲۴ شب توزیع می‌شود. 

خوراکیان با اشاره به این‌که بسته‌های افطاری سبک شامل اقلام شیر، کیک و خرما است، افزود: توزیع این بسته‌ها از ابتدای ماه مبارک رمضان همزمان با سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ در حرم مطهر آغاز شده است. 

پذیرایی از ۴۸ هزار روزه‌دار در قالب سفره‌های ضیافت اکرام رضوی 

مدیرعالی حرم مطهر رضوی بیان کرد: در قالب اجرای طرح پذیرایی ضیافت اکرام رضوی نیز در مجموع از ۴۸ هزار روزه‌دار در این ماه پرفضیلت در حرم مطهر با برگزاری مراسم معنوی در رواق حضرت زهرا(س) و برپایی سفره‌های اکرام رضوی در رواق شیخ حُر عاملی پذیرایی می‌شود. 

وی با اشاره به این‌که در این طرح هر شب ۲ هزار روزه‌دار مهمان خوان پربرکت حضرت رضا(ع) در وعده افطار می‌شوند، ادامه داد: این برنامه در مجموع در ۲۴ شب در شب‌های ماه رمضان رمضان (بجز شب‌ تحویل سال نو، شب یکم فروردین و شب‌های قدر و شب عید فطر) در این سرای قدسی اجرا می‌شود. 

خوراکیان گفت: دعوت‌نامه پذیرایی ضیافت اکرام رضوی توسط خادمان آستان قدس رضوی درب منازل مردم در سطح شهر مشهد توزیع می‌شود.

از پذیرایی مهمانسراها تا بزرگترین سفره افطاری

مدیرعالی حرم مطهر رضوی تصریح کرد: همچنین هر شب در ماه مبارک رمضان از حدود ۳ هزار نفر با غذای متبرک حضرت رضا(ع) در دو مهمانسرای غدیر و حر عاملی بارگاه ملکوتی رضوی پذیرایی می‌شود. 

خوراکیان ادامه داد: بزرگترین سفره افطاری حرم مطهر در ماه پربرکت رمضان امسال نیز در شب و شام ولادت امام حسن مجتبی(ع) با پذیرایی از حدود ۴۰ هزار زائر و مجاور در این دو شب پهن خواهد شد. 

توزیع ۲۴ هزار پرس افطاری در سطح شهر مشهد

وی گفت: طرح توزیع افطاری به صورت بیرون‌بر در درب منازل مردم ویژه مناطق حاشیه شهر مشهد نیز در شب‌های ماه مبارک رمضان اجرا خواهد شد چنان‌که در مجموع توزیع ۷۵ هزار پرس افطاری پیش‌بینی شده است. 

مدیرعالی حرم مطهر رضوی ادامه داد: همچنین طرح توزیع افطاری به صورت بیرون‌بر درب منازل مردم مناطق برخوردار این شهر مقدس نیز در شب‌های رمضاندر راستای پیوند بیشتر مجاوران با صحن و سرای رضوی در دستور کار این آستان مقدس قرار دارد. 

خوراکیان در این خصوص افزود: در طرح افطاری مناطق برخوردار مشهد در مجموع در ۲۴ شب ماه مبارک رمضان، ۸ هزار بسته پذیرایی در قالب ۲۴ هزار پرس افطاری بین مجاوران توزیع می‌شود. 

برپایی سفره‌های افطاری با مشارکت مواکب در مجاورت حرم مطهر

وی اظهار کرد: همچنین هر شب در ماه مبارک رمضان با مشارکت مواکب مردمی، شاهد توزیع حدود ۶ هزار پرس افطاری در سفره‌های پهن شده در جوار حرم مطهر رضوی بعد از اقامه نماز مغرب و عشا هستیم. 

مدیرعالی حرم مطهر رضوی گفت: این سفره‌های افطاری در باب الهادی(ع)، باب الکاظم(ع) و خیابان آیت الله واعظ طبسی(ره) پهن شده و نوع پذیرایی آن نیز متناسب با برنامه مواکب در قالب حلیم، سوپ و سایر اقلام است و دعوت‌نامه سفره‌های افطاری مواکب نیز در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر بین دلدادگان امام هشتم(ع) توزیع می‌شود. 

پذیرایی عیدانه چایخانه‌های حضرت رضا(ع)

خوراکیان بیان کرد: چایخانه‌های حضرت رضا(ع) در صحن‌های کوثر، غدیر، امام حسن مجتبی(ع) و باغ رضوان نیز در ایام ماه مبارک رمضان، پس از اقامه نماز مغرب و عشا تا یک ساعت قبل از اذان صبح با توزیع چای، دمنوش، خرما و سایر اقلام متبرک پذیرای خیل پرشور زائران و مجاوران این حریم آسمانی است. 

وی در خصوص پذیرایی عیدانه حرم مطهر رضوی در سالروز ولادت باسعادت امام حسن مجتبی(ع) و عید فطر نیز گفت: به مناسبت میلاد فرخنده دومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام حسن مجتبی(ع) نیز در مجموع ۵۰ هزار بسته زولبیا و بامیه بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در چایخانه‌ها و رواق‌های متبرکه این آستان مقدس توزیع خواهد شد. 

مدیرعالی حرم مطهر رضوی افزود: حرم مطهر رضوی توزیع ۱۵۰ هزار بسته پذیرایی بهناسبت عید سعید فطر در بین صفوف نمازگزاران این عید فرخنده را نیز در دستور کار دارد که این بسته‌های عیدانه شامل اقلام شیر، کیک و شکلات است. 

وی خاطرنشان کرد: در ایام شب‌های قدر ماه رمضان نیز در مجموع، یک میلیون بطری آب معدنی در صحن و سرای رضوی بین محبان خاندان عصمت و طهارت(ع) حاضر در این مراسم معنوی حرم مطهر توزیع خواهد شد.