معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد گفت: رویداد ملی سقاخانه رویدادی مسئله محور است و ایده‌پردازان باید با توجه به ارتقاء سطح خدمت‌رسانی به زائرین ایده ارائه دهند. بنابراین قابل اجرا بودن ایده‌ها و تبدیل ایده به استارتاپ در این رویداد اهمیت بالایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز،جلیل بامشکی در خصوص رویداد ملی سقاخانه اظهار کرد: مشهد به دلیل وجود مرقد امام رضا(ع) در مقوله زیارت، شهر محوری و سالانه پذیرای ۳۰ میلیون زائر داخلی و خارجی است؛ در نتیجه نیاز است اقداماتی در زمینه رفع نیازهای زائران و ارائه بهتر خدمات انجام شود.

وی افزود: از سویی پیشرفت‌های جهانی در زمینه تکنولوژی و رسانه این نیاز را ایجاد کرد که در خدمت‌رسانی به زائرین در تمام حوزه‌ها مانند حمل‌ونقل، اسکان و سوغات به سمت ایده‌های نوآورانه حرکت کنیم. در نتیجه تصمیم گرفته شد که از ایده‌های استارتاپی در این حوزه استفاده کنیم.

بامشکی بیان کرد: قم و شیراز به عنوان دو شهر زیارتی دیگر کشور نیز مشکلاتی در این زمینه داشتند بنابراین با ایجاد هم‌افزایی و همکاری این سه شهر، اولین رویداد ملی سقاخانه شکل گرفت. ایده برگزاری رویداد دو ماه پیش مطرح شد و طی جلساتی تصمیم گرفته شد این رویداد ایده‌پردازی به صورت مسئله محور در سطح ملی و برای ارتقاء خدمات در حوزه زیارت در سه شهر زیارتی کشور برگزار شود.

وی در خصوص زمان ارائه ایده‌ها تصریح کرد: از ۱۰ دی ماه، روز ملی مشهد، تا پایان بهمن ماه گروه‌های ایده‌پرداز فرصت ثبت ایده خود در سامانه مربوطه را دارند.

بامشکی با تاکید بر لزوم تخصصی بودن این رویداد و ایده‌هایی که در آن بررسی خواهد شد، بیان کرد: این رویداد با همکاری بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و خانه خلاق و نوآوری اشراق برگزار می‌شود. در واقع این سازمان‌ها در روند تبدیل ایده به محصول به گروه‌های ایده‌پرداز کمک می‌کنند.

وی عنوان کرد: مرحله منتورینگ و داوری اولیه در شهرهای قم، شیراز و مشهد برگزار خواهد شد. در نهایت برگزیدگان مرحله مقدماتی به مشهد می‌آیند تا در داوری نهایی، برگزیده‌ها انتخاب شوند و اختتامیه رویداد برگزار شود.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد گفت: بنیاد نخبگان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و خانه خلاق و نوآوری اشراق در روند اجرایی شدن ایده‌ها به گروه‌های ایده‌پرداز کمک خواهند کرد.

وی اظهار کرد: رویداد ملی سقاخانه رویدادی مسئله محور است و ایده‌پردازان باید با توجه به ارتقاء سطح خدمت‌رسانی به زائرین ایده ارائه دهند. بنابراین قابل اجرا بودن ایده‌ها و تبدیل ایده به استارتاپ در این رویداد اهمیت بالایی دارد.

بامشکی گفت: در جلسات منتورینگ، ایده‌ها پرورش می‌یابند و کامل می‌شوند تا به مرحله اجرا برسند. در صورتی که گروه ایده‌پرداز توانمندی و آمادگی به اجرا درآوردن ایده را داشته باشد مرحله اجرا نیز به خود گروه سپرده می‌شود.

  • منبع خبر : ایسنا