سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به فعالیت ۳۰ هزار خادم در آستان‌های مقدس امامزادگان در سطح کشور، گفت: از این تعداد ۱۸ هزار و ۲۶ خادم به صورت دائم و بقیه به عنوان خادم‌های افتخاری فعالیت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، حجت الاسلام غلامرضا عادل در نشست خبری که در آستانه هفته وقف، هفته وحدت و هفته دفاع مقدس برگزار شد، ضمن تبریک و گرامیداشت این ایام، اظهار داشت: ۲۲ هزار و ۹۷۲ هیات امنا و ۳۰ هزار و ۶۱ خادم در آستان‌های مقدس امامزادگان در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه «وقف متعلق به مردم و از مردم است»، گفت: ترویج فرهنگ وقف، شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی به ملت بزرگ ایران اسلامی و عمل به نیات واقفین و توسعه فعالیت علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با بهره‌مندی از نیات واقفین که آثار بسیار مثبتی از خود به‌جای می‌گذارد، از مهمترین اولویت‌های سازمان است. 

سخنگوی سازمان اوقاف بیان کرد: برپایی نمایشگاه دستاوردهای وقف در کشور، دیدار با خانواده شهدا، رونمایی از سایت وقف‌نما ویژه تولیدات هفته وقف در عرصه رسانه نیز از دیگر برنامه‌های سازمان اوقاف در هفته وقف است.

عادل اظهار کرد: در عرصه فعالیت‌های عمرانی موقوفات که شامل تکمیل، نوسازی، توسعه و تعمیرات خواهد شد، در حال حاضر در ۷۴۱ بقعه طرحهای عمرانی در حال اجرا است که زیربنای این طرحها ۴۶۰ هزار و ۸۰۷ مترمربع است که تاکنون ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: اعتبار پیش‌بینی شده برای بقاع متبرکه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که تاکنون ۲۱۰ هزار میلیارد تومان محقق شده است.

به گفته وی، درحوزه سرمایه‌گذاری نیز تعداد ۲۲۵ طرح در رقبات تعریف شده که مساحت آن ۴ میلیون و ۴۷ هزار و ۳۳۲ مترمربع در عرصه است. اعتباری که برای این طرح‌ها برآورد شده بود، ۱۲۲ هزار میلیارد ریال بود که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن محقق شده است.

وی درباره بهره مندی از انرژی خورشید نیز گفت: در عرصه انرژی‌های خورشیدی نیز در حال حاضر بیش از ۱۶۰ نیروگاه با بیش از ۶ هزار کیلووات ساعت به بهره‌برداری رسیده است که سهم منابع موقوفات در این طرح ۵۸ درصد و سهم منابع سازمانی ۴۲ درصد بوده و ۶۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

عادل اظهار داشت: همچنین، طرحهایی نیز در هفته وقف افتتاح می‌شوند که تعداد آن در سطوح ملی ۱۵ و در سطوح استانی ۴۳ پروژه است. همچنین هشت پروژه آماده در سطح ملی نیز در هفته وقف کلنگ‌زنی خواهد شد.

۳۰ هزار خادم در آستان مقدس امامزادگان فعالیت می‌کنند/ اعلام عناوین روزهای هفته وقف

سخنگوی سازمان اوقاف بیان کرد: کل رقبات متصرفی منفعتی در سامانه یک میلیون و ۴۲ هزار و ۹۷۴ رقبه هستند که ۸۱۲ هزار رقبه دارای سنداست.

به گفته وی، تاکنون برای ۸۲ درصد موقوفات سند تک‌ برگ صادر شده و از روز ۱۵ آبان ۱۴۰۲ تا پایان سال ۱۷ هزار رقبه و در ۶ ماهه امسال ۴۷ هزار رقبه سنددار شده‌اند.

وی افزود: یکی دیگر از کارهای مهم در حوزه امامزادگان، راه‌اندازی مراکز افق بود که تاکنون هزار و ۳۹۷ مرکز افق در امامزادگان فعال فعالیت دارند.

عادل گفت: یکی دیگر از طرح‌های اجرایی سازمان اوقاف قرار دوازدهم است که از ابتدای سال تاکنون۱۸۲ هزار و ۴۲۶ بسته حمایتی در استان‌های مختلف توزیع به ارزش هر بسته یک میلیون تومان است در کنار بسته‌های معیشتی توزیع و در اختیار جامعه هدف قرار گرفته است.