به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، مالک رحمتی در مراسم افتتاحیه «دوره دانش افزایی فرهنگ میزبانی و ادب حضور» که با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد و مدیران دستگاههای اجرایی استان و مسؤلان اصناف مختلف مرتبط با امر زیارت در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین اهمیت فرهنگ میزبانی از زوار و ادب حضور در محضر امام رضا(ع) پرداخت.
وی با تأکید بر ضرورت ترویج و تقویت فرهنگ میزبانی شایسته از زائران اظهارداشت: شعار محوری آستان قدس رضوی در سال ۱۴۰۱، «همه خادم الرضاییم؛ میزبانی کریمانه و عهد جاودانه» خواهد بود و انتظار داریم علاوه بر عموم مردم و مجاورین ، مدیران و دست اندرکاران دستگاههای اجرایی و سایر صنوف مرتبط با امور زائران امام رضا(ع)، در تحقق این شعار مشارکت حداکثری داشته باشند.
رحمتی تصریح کرد: رعایت ادب در محضر امام رضا(ع) صرفاً مخصوص خدام نیست بلکه شامل حال کسبه، بازاریان، متصدیان حمل و نقل عمومی، اصناف و هر آنچه مرتبط با زائر است میشود، بنابراین در صورت رعایت نشدن ادب توسط مجاوران و کسبه، بدون شک شاهد وارد آمدن خسارتهای بزرگ به فرهنگ زیارت خواهیم بود.
هدف نهایی، «تکریم و خدمت بی منت به زائران امام رئوف»
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: یقینا خداوند متعال و هم امام رضاعلیه السلام، نسبت به رفتار، کردار و نیت خادمان خویش در حرم مطهر رضوی و بر رفتار مجاورانشان در سازمانها، ادارات، و نهادهای سطح شهر شاهد و ناظر هستند و نظارت دارند، بنابراین اگر این معنا، مفهوم و باور در ذهنمان نهادینه شود که در محضر خداوند و امام رضا(ع) قرار داریم و «همه خادم الرضاییم»، بدون شک با عملکردی بهتری از گذشته، در مسیر تحقق هدف نهایی یعنی «تکریم زائران امام رئوف» اقدام خواهیم کرد.
باید حال زائران را خوب کنیم
رحمتی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) با این مضمون که «بعد از از واجبات، هیچ کاری نزد خدای بزرگ، برتر از شاد کردن مؤمنان نیست»، گفت: مشهد شهر امام رضاست و زیارت و زائر محوری باید در اولویت همه باشد، بنابراین شاد کردن زائران امام رئوف هم یکی از کارهایی که است بر عهده ما بوده و موجب خشنودی امام و رضایت پروردگار نیز خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: هر سال عاشقان بسیاری برای زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به مشهد مقدس و محضر حضرت امام رئوف مشرف میشوند که وظیفه ما در آستان قدس رضوی میزبانی شایسته از آنهاست وطوری باید عمل کرد تا حال زائر خوب شود.
رحمتی افزود: رفتار با زائر باید با حُسن خلق، خوشرویی و خوشگویی و صداقت باشد تا احساس حال خوشی به او دست بدهد. اگر زایر حس و خال خوبی داشته باشد، آن تحول در وجودش اتفاق میافتاد و این همان زیارت متعالی است که مد نظر آستان است. اگر خادمان حرم مطهر و مجاوران حرم، آداب و ادب حضور در محضر امام رضا(ع) را آموزش ببینند و درک کنند، این فرهنگ رضوی نیز بین زائران نیز تسری مییابد و بدون شک منجر به ارتقای سطح کیفی زیارت و میزبانی از زائران خواهد شد.
ضرورت نهادینه شدن فرهنگ میزبانی
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: نهادینه شدن فرهنگ میزبانی و اَدب حضور در روح و جان خدام حرم مطهر رضوی و خدمتگزاران پیرامون این بارگاه منور از جمله کسبه، بازاریان، رانندگان تاکسی، اتوبوس، مراکز اقامتی و تفریحی و … باعث ایجاد شادی، نشاط و معنویت بیشتر در زائران میشود و برای رسیدن به آن باید همه دستگاههای اجرایی بسیج شوند و رویکرد همفکری و همافزایی مد نظر قرار بگیرد.
تأکید تولیت آستان قدس رضوی بر میزبانی شایسته از زائران و زیارت متعالی
رحمتی توجه ویژه آستان قدس رضوی به حوزه میزبانی شایسته از زائران را هم مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در سیاستهای کلان آستان قدس رضوی و تأکیدهای ویژه تولیت محترم آستان به این مهم اشاره شده که آستان قدس رضوی باید «شایستهترین خدمت برای بیشترین زائر اهل بیت(ع)» را ارائه کند و این یک تکلیف برای همه ما در این مجموعه است.
وی افزود: این نکته نیز مهم است که طبق این چشمانداز و ماموریت، نباید به میزبانی از 30 میلیون زائر در طول سال اکتفا کرد و لازم است خودمان را برای این میزبانی از خیل بیشتری از زائران مهیا کنیم.
Friday, 22 November , 2024