به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، اعزام زائران به عتبات عالیات عراق همواره با چالشهای متعددی روبرو بوده است. بر اساس شواهد موجود، در اوایل دهه هشتاد، سازمان حج و زیارت با مشکلات گوناگونی در حوزه اعزام زائر، مواجه بود. دست اندرکاران امر در آن مقطع، چاره کار را در انجام امور توسط یک مجموعه منحصر به فرد و پاسخگو به سازمان دیدند. بنابراین، در راستای سیاست سازمان، شرکت شمسا در تیرماه ۱۳۸۴ تشکیل شد.
در شرکت شمسا به هر یک از شرکتهای مرکزی استانی با توجه به تعداد دفاتر زیارتی و ظرفیت پذیرش زائرینی که پیشبینی میشد، داشته باشند، بر اساس ضرایبی که تعیین شده بود، سهام واگذار شد و جمعا ۳۲ شرکت متشکل از ۳۱ شرکت مرکزی استانی و شرکت مرکزی شهرستان کاشان سهامداران شرکت شمسا شدند. اعزام زائران توسط این شرکت در همان سال همزمان با ولادت حضرت معصومه(س) با دو دستگاه اتوبوس از استان قم و از طریق مرز مهران آغاز شد.
این قالب اعزام با همه ویژگیهای مثبت و منفی آن تا اواخر دهه ۹۰ نیز ادامه داشت. ولی با افزایش نارضایتی زائران و برخی مشکلات لاینحل و از طرف دیگر، با اعزام گسترده زائران کاروانها و شرکتهای آزادبر، مجموعه حج و زیارت تصمیم گرفت با توجه به مسئولیت خود در این زمینه، روش مذکور را آسیبشناسی کرده و با تجدیدنظر در روش مذکور، طرح جدیدی برای اعزام زائر مهیا کند.
این روند با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی به ارائه طرحی برای اعزام به عتبات عالیات منجر شد که به «طرح نوین عتبات» مشهور گردید. این روش اعزام، به طور رسمی از آذرماه ۱۴۰۰ شمسی آغاز شد و هم اکنون نیز، در حال اجرا است.
البته مانند بسیاری از طرحها در آغاز با مشکلات بسیاری همراه بود که به مرور با پیگیری بعثه مقام معظّم رهبری و اهتمام سازمان، بسیاری از مشکلات آن مرتفع شد ولی هنوز هم مشکلات بسیاری در اجرای این طرح وجود دارد که باید به مرور برطرف شود. همانطور که بیان شد شرکت شمسا به نمایندگی از سازمان حج و زیارت، حدود ۱۶ سال به طور انحصاری وظیفه اعزام زائران را بر عهده داشته است.
به دلیل این سابقه، هنوز هم در «ذهنیت مردم» این موضوع وجود دارد که تغییری در شیوه اعزام رخ نداده است. طیفی دیگری از مردم نیز از وجود کاروانها و گروههای آزاد اطلاعی ندارند و از اینکه کنار یک سازمان حاکمیتی و دولتی، افراد و مجموعههایی آزادانه به انتقال زائر به عتبات مبادرت مینمایند، اظهار تعجب میکنند!
با بررسی و تدقیق در فرایندهای موجود و تحلیل نقایصی که از اجرای فرایندهای مذکور منتج میشود به آسیب ناشی از فقدان «پیوست رسانهای طرح نوین عتبات» پی میبریم.
Friday, 22 November , 2024