در مراسمی با حضور جمعی از مدیران شهری مشهد، از خادمان طرح «قرار زیارت» که توسط سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد و با همراهی فرهنگسرای زیارت برگزار می‌شود، تجلیل شد.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز به نقل از آوای مشهد، در ابتدای این مراسم، «جواد کیانی» معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به مشارکت ۴۸۲ مسجد در طرح «قرار زیارت» گفت: طرح قرار زیارت این امکان را فراهم کرده است تا افراد سالمند و توانیابان که به دلیل کهولت سن و یا توانایی جسمی، فرصت رفتن به حرم حضرت رضا (ع) و زیارت را نداشته اند، به صورت گروهی به حرم رضوی مشرف شوند.

وی خاطرنشان کرد: مردم محوری و استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و مساجد به منظور پیشبرد اهداف اجتماعی و فرهنگی، سرلوحه تمام اقدامات مدیریت شهری در دوره ششم قرار دارد. هدف مدیریت شهری این است که با همکاری شهروندان و مساجد اجرا چنین طرح‌هایی افزایش پیدا کند.

وی افزود: امیدواریم در خصوص این امر خداپسندانه، محلات برنامه ریزی مدون داشته باشند و این فرهنگ شایسته ترویج پیدا کند.

برنامه «قرار زیارت» برنامه همدلی است

«محمدرضا قلندر شریف» شهردار مشهد مقدس در این مراسم گفت: مشهد شهر خاصی است. هر شهر یک فلسفه وجودی دارد و وجود شهر مشهد نیز بر کرانه خورشید امامت و ولایت شکل گرفته است.
وی افزود: در شهر مشهد، فرهنگ رضوی حاکم است. واژه‌های شهروند و گردشگر، جای خود را به خادم و زائر داده است.

قلندر شریف خاطرنشان کرد: برنامه «قرار زیارت» برنامه همدلی است که از محدوده‌های حاشیه شهر شروع و به حرم رضوی ختم می‌شود. همراهی و همدلی است که به قصد زیارت و با نام شهید برگزار می‌شود. اجرای این برنامه با همه سختی‌ها و دشواری‌ها، اجر بالایی دارد و در حوزه ترویج فرهنگ زیارت بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: سیاست‌های این دوره مدیریت شهری هم بر پایه مردم محوری و با محوریت مساجد شکل گرفته است. مساجد، ریشه اصلی انقلاب بوده و باید فرهنگ محوریت مساجد، ادامه پیدا کند.

تسهیل در زیارت، سرلوحه تمامی اقدامات مدیریت شهری است

حجت‌الاسلام «حسن منصوریان» رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: زیارت مهمترین شاخص فرهنگی مشهد است و تسهیل در این امر باید سرلوحه تمامی امور مدیریت شهری قرار گیرد.

وی تاکید کرد: مشهد یک شهر مذهبی است و پیوست این شهر مسئله زیارت است. اگر غیر از این اتفاق بیفتد، قطعا فضا دوگانگی در این شهر به وجود خواهد آمد و چنین فضایی باعث آسیب خواهد شد.

باید به خادمانی که افتخار خود را خدمت به زائران می‌دانند، افتخار کنیم

حجت‌الاسلام «حجت گنابادی‌نژاد» معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: اجرای طرح «قرار زیارت» در شهر مشهد مقدس، امری ارزشمند و مایه افتخار است.
وی افزود: توسعه شهر مشهد به موضوع زیارت گره خورده است و امروز باید به خادمانی که افتخار خود را خدمت به زائران می‌دانند، افتخار کنیم.

گنابادی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از اقدامات شهید آیت‌الله رئیسی در موضوع توسعه و تسهیل زیارت حرم مطهر رضوی اشاره کرد گفت: شهید رئیسی خادم ممتاز در حوزه زیارت بود و کار‌هایی در زمان تولیت ایشان رقم خورد که واقعا کم نظیر بود. تشرف بیش از ۷۰۰ هزار زیارت اولی، ایجاد زائرشهر، توسعه اسکان و اطعام زائران و … فقط بخشی از این اقدامات بود.

وی افزود: ایشان در دوران ریاست جمهوری نیز با ایجاد کارگروه ملی زیارت، تلاش کرد برای تسهیل در امر زیارت، اقدامات مهمی را صورت دهد.

معاون استاندار خراسان رضوی در ادامه گفت: افتخار می‌کنیم که در دهه آخر صفر، جمع زیادی از مردم مشهد میزبان زائران حرم مطهر رضوی در منازل خود بودند و منازل تبدیل به یک زائرسراشد.

وی تاکید کرد: شهرداری مشهد نیز سهم گسترده‌ای در حوزه زیارت بر عهده دارد که طرح قرار زیارت فقط یکی از این برنامه‌ها بوده است. زیارت در مشهد باید توسعه پیدا کند و به خصوص مسائل مرتبط با تسهیل در زیارت سالمندان می‌بایست فراهم شود. البته فقط شهرداری در این زمینه مسئولیت ندارد و مردم و تشکل‌های مردمی هم در این زمینه ایفای نقش می‌کنند.

درباره طرح «قرار زیارت»

«طرح قرار زیارت»، طرحی است که از حدود سال ۱۳۹۵ آغاز شده و با هدف ترویج و تسهیل زیارت حرم مطهر رضوی، شهرداری مشهد تلاش کرده است در قالب اجرای آن، برای افرادی که به دلیل عدم توانایی جسمی، امکان زیارت برای آنها فراهم نیست، اقداماتی صورت دهد و امکانات لازم را برای این زیارت، فراهم کند.

به گفته «سیدجلیل بامشکی» معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، در راستای تاکید مدیریت شهری مشهد در دوره ششم، این طرح از سال ۱۴۰۱ با جدیت بیشتری دنبال شده و برای اجرای هر چه موثرتر آن، تعداد ۵ دستگاه اتوبوس نیز صرفا برای اجرای این طرح در اختیار سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد قرار گرفته است. ضمن این که هر تشرف نیز با نام و نیابت از یکی از شهدا صورت گرفته است.

وی خاطرنشان می‌کند که فقط در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۶ هزار تشرف گروهی در قالب این طرح انجام شده است و بیش از ۳۰۲ هزار نفر از خدمات آن استفاده کرده اند. در سال جاری نیز تا کنون ۷۵۸ تشرف به حرم مطهر رضوی در قالب این طرح صورت گرفته و بیش از ۳۸ هزار نفر توفیق زیارت پیدا کرده اند.