مقامات ترکیه امیدوار هستند در سال 2020 بتوانند 40 هزار گردشگر ایرانی را از طریق حمل و نقل ریلی به شهر وان بیاورند. چند وقتی است قطار تهران – وان راه اندازی شده و همین امر باعث شده متولیان گردشگری ترکیه حساب بیشتری روی درآمد حاصل از ایران باز کنند.

شرایط اقتصادی باعث شده تا ترکیه کشور همسایه ایران این روزها شاهد مهاجرت کسر قابل توجهی از هموطنان ما به ترکیه باشد. این در حالی است که فارغ از مهاجرت در سال های اخیر ترکیه به مهم ترین مقصد گردشگری ایرانیان نیز تبدیل شده است.

ایرانی ها تنها در چهار ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۲۷۸ منزل در ترکیه خریداری کرده اند. این عدد در قیاس با سال ۲۰۱۸ معادل ۲٫۵ برابر افزایش یافته است. روی هم رفته در سال ۲۰۱۸ تعداد ۳۶۵۲ مسکن در ترکیه توسط ایرانیان خریداری شده است. پس از ایران این عراقی ها هستند که بیشترین منزل را در ترکیه خریداری کرده اند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی در آستانه آغاز سال میلادی پیش بینی کرده ایران در سال ۲۰۲۰ رکورد گردشگری در این کشور را خواهد شکست و به احتمال زیاد این کشور در سال جاری میلادی پذیرای بیش از ۶ میلیون گردشگر ایرانی باشد. این در شرایطی است که تعداد گردشگران ایرانی که سال ۲۰۱۹ به ترکیه سفر کردند بیش از ۵ میلیون نفر برآورد شده است.

این خبرگزاری ترکیه ای فعالیت های تبلیغی این کشور برای جذب گردشگر و همچنین گامی که ترکیه برای بهبود روابط با کشورهای همسایه برداشته را از مهم ترین دلایل موفقیت ترکیه در گردشگری می داند.

دلیل علاقه ایرانیان به شهر وان ترکیه چیست؟

در این گزارش همچنین به علاقه مردم ایران به شهرهای ساحلی ترکیه اشاره شده است. در عین حال شهر وان با وجود اینکه ساحل ندارد یکی از مهم ترین شهرهایی است که گردشگران ایرانی زیادی به آن جا می روند. دلایل زیادی برای محبوبیت شهر وان برای ایرانی ها وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها مختصات جغرافیایی این شهر است. بر اساس داده هاس سازمان آمار و آژانس توسعه شرق آناتولی در سال ۲۰۱۸ سرانه هزینه این گردشگران به طور متوسط هزار و ۲۴۷ لیر بوده است. علاقه بسیاری از ایرانیان به خرید کردن و شرایط نسبتا خوب شهر وان برای خرید کردن را می توان از دیگر دلایل علاقه مندی ایرانیان به شهر وان ترکیه دانست.

در این گزارش همچنین ضمن استقبال از افزایش ۲۰ درصدی سفر ایرانیان به ترکیه تاکید شده که خیلی از مردم حتی اهالی شهر وان از قدمت تاریخی این شهر آگاه نیستند. شاید اگر این آگاهی وجود داشت جنس گردشگری ایرانیان در ترکیه دچار تغییر می شد.

استان وان بر کرانه دریاچه وان  قرار دارد و در گذشته، خانه پایتخت باستانی سلسله اورارتو، یعنی توشپا   بوده است. این شهر به خاطر قرار داشتن در یک آبادی سرسبز و حاصلخیز شرق ترکیه مورد توجه توریست های زیادی است. از جمله جاهای دیدنی وان می‌توان به قلعه وان، یک ارگ تحسین‌برانگیز که روی یکی از قله‌های وان با قدمتی از قرن نهم قبل از میلاد مسیح، نشسته است، اشاره کرد.

نکته جالبی که خیلی از گردشگران نمی دانند وجود یک سنگ نبشته ارزشمند از دوره هخامنشی در شهر وان است. سنگ‌نبشته خشایارشا در نزدیکی دریاچه وان ترکیه، بر فراز صخره‌ای و در ارتفاع ۲۰ متری از سطح زمین و در نزدیکی یک قلعه واقع شده‌است. این کتیبه در اصل توسط داریوش بزرگ آماده‌سازی شده‌است اما به دلائلی تکمیل نشده و خالی رها شده‌است، اما خشایارشا پسر داریوش بزرگ، در دوران زمامداری خود آن را تکمیل کرده و به یادگار گذاشته‌است. این کتیبه با ۲۷ سطر و ۳ ستون از چپ به راست و به سه زبان پارسی باستان، اکدی و عیلامی نوشته شده‌است.

مقامات ترکیه امیدوار هستند در سال ۲۰۲۰ بتوانند ۴۰ هزار گردشگر ایرانی را از طریق حمل و نقل ریلی به شهر وان بیاورند. چند وقتی است قطار تهران – وان راه اندازی شده و همین امر باعث شده متولیان گردشگری ترکیه حساب بیشتری روی درآمد حاصل از ایران باز کنند.

  • منبع خبر : سلام نو