رئیس ستاد مکه مکرمه در حج 1401 اظهار کرد: مشاعر مقدسه در عرفات، مشعر و منا منتظر قدوم حجاج ایرانی است.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی حج ۱۴۰۱، دکتر اکبر رضایی با اعلام اینکه ظرف ساعات آتی، مشاعر مقدسه در عرفات و مشعر و منا مملو از عاشقان و حجاج ایرانی می شود، گفت: ایام تشریق بخش بزرگ و مهم حج تمتع را شامل می شود که در همین راستا برای اعزام و انتقال حجاج ایرانی به مشاعر مقدسه تلاش و برنامه ریزی های دقیقی صورت گرفته است.
وی افزود: تلاش شده تا خدمات مناسبی در حوزه ایام تشریق در عرفات و مزدلفه و منا برای حجا ج تدارک دیده شود؛ در حوزه های خیام، حمل نقل ترددی، استقرار و تفکیک کاروان ها، تغذیه و تدارکات و مهیا شدن برای حضور در مشاعر مقدسه، آمادگی لازم و کافی اندیشیده شده و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
رئیس ستاد مکه مکرمه تصریح کرد: توصیه های مرتبط با جلوگیری از گرمازدگی و همچنین دستور العمل های بهداشتی برای اجرای اعمال به بهترین شکل برای کاروان ها و مدیران مربوطه و روحانیون ارسال شده است که موجب سلامت زائران در زمان حضور در مشاعر مقدسه می شود.
وی افزود: توصیه می شود تا زائران برای پیشگیری از گرمازدگی تمامی نکات مربوطه را رعایت کنند و به نوع تغذیه و زمان استراحت خود دقت داشته باشند.
رضایی با بیان اینکه زائران به صورت جد به نظم و همراهی با کاروانها در مشاعر مقدسه توجه کنند، گفت: پرهیز از حرکت انفرادی در مشاعر، عدم جدایی از همراهان و کاروان در زمان اعمال ایام تشریق و توجه به توصیه های مدیران کاروان و روحانیون ضروری است.
وی افزود: امیدواریم حجاج ایرانی با توجه به نکات ضروری عنوان شده و روحیه معنوی بالا و آمادگی جسمی مناسب در ایام تشریق، بهره کافی را از اعمال در مشاعر مقدسه ببرند و با کسب معنویت کامل از سرزمین عرفات و منا بازگردند.
اعمال زائران حج تمتع از پنج شنبه ۱۶ تیرماه مصادف با هشتم ذی‌الحجه یوم الترویه، با محرم شدن زائران در شهر مکه و حرکت به سمت صحرای عرفات آغاز می‌شود.
زائران در فاصله زمانی غروب هشتم ذی‌الحجه تا ساعات اولیه بامداد نهم ذی‌الحجه وارد صحرای عرفات شده و در چادرهای عرفات استقرار می‌یابند.
وقوف (یعنی ماندن) در سرزمین عرفات با قصد قربت، پس از محرم شدن دومین عمل واجب برای انجام حج تمتع است و زائران روز جمعه ۱۷ تیر ماه مصادف با نهم‬ ذی‌الحجه (روز عرفه)، از ظهر تا غروب در صحرای عرفات وقوف خواهند کرد. بعد از غروب آفتاب زائران از صحرای عرفات به مشعرالحرام رفته و تا طلوع آفتاب در مشعر یا مزدلفه وقوف خواهند داشت.
اعمال زائران در حج تمتع با حرکت از مشعر الحرام به سمت منا و رمی، قربانی، حلق و تقصیر و بیتوته در منا ادامه می‌یابد و روز شنبه ۱۸ تیر ماه مصادف با دهم ذی‌الحجه روز عید قربان است.
در روز دوشنبه ۲۰ تیر ماه مصادف با دوازدهم‬ ذی‌الحجه نیز زائران با پایان بیتوته در منی و رمی جمرات سه گانه پس از اذان ظهر به سمت مکه حرکت خواهند کرد.
زائران پس از ورود به مکه مکرمه به مسجدالحرام خواهند رفت و اعمال حج تمتع شامل طواف، نماز زیارت، سعی بین صفا و مروه و طواف و نماز طواف نساء را انجام خواهند داد و به این ترتیب اعمال حج تمتع به پایان رسیده و زائران حاجی می‌شوند.

  • منبع خبر : ایرنا