به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، محمدمهدی خیرجو در خصوص وجود مدیریتی واحد در حوزه زیارت اظهار کرد: مقوله زیارت یک عزم ملی میطلبد و تنها مدیریت استانی انتظارات در سطح مورد نظر را برآورده نخواهد کرد. در شورای عالی زیارت با حضور رئیس جمهور چندین مصوبه بررسی شد که یکی از آنها تسهیل زیارت و رسیدگی به امور زائران بود.
وی اضافه کرد: همچنین قرار است کارگروهی در استانداری خراسان در سطح ملی به طور متناوب برگزار شود و به موضوع زیارت و مدیریت آن به شکل وسیعتری توجه شود؛ چراکه ما در مشهد میزبان زائران خارجی نیز هستیم.
مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در خصوص اقدامات آستان قدس برای تسهیل زیارت زائران تشریح کرد: آستان قدس پس از انقلاب برای تسهیل امر زیارت در کشور ۱۹ زائرسرای بینراهی احداث کرده و ۲۱ زائرسرای دیگر نیز در دست احداث دارد. برای زائرانی که با خودروی شخصی خود به مشهد سفر میکنند چندین مکان را برای الگو احداث کردیم تا راه برای باقی ارگانها باز و آنها نیز برای ساخت تشویق شوند. برای مثال پلیسراه از ارگانهایی است که از ساخت چنین مجموعههایی استقبال میکند؛چراکه در آمار گزارش شده پس از احداث مجموعههای بینراهی آمار تصادفات کاهش پیدا کرده است.
بخشی از مدیریت زیارت مربوط به استان است
خیرجو ادامه داد: بخشی از مدیریت زیارت به داخل استان باز میگردد که باید دید متولیان این حوزه برای حضور زائران چه اقداماتی انجام خواهند داد. البته انتظار داریم در دوره جدید، مدیریت واحد زائرین انجام شود و بخشهای مختلف نسبت به وظایف خود در مقابل زائر به خوبی ایفای نقش کنند که در این راه آستان قدس نیز پشتیبان خواهد بود.
وی در مورد تمهیدات پیک حضور زائران خاطرنشان کرد: در زمان حضور پیک زائران در ایام تعطیل سازمانهایی از جمله ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برای ساماندهی مسافران میتوانند برای منازل شناسنامه و پلاک مشخص کنند، شهرداری کمپهایی را در مبادی ورودی و نزدیک به حرم تجهیز کند و مواردی از این قبیل مورد توجه قرار گیرد.
اسکان زائران به یک سامانه اینترنتی جامع نیاز دارد
مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی تشریح کرد: به عقیده من برای مسئله اسکان زائران به یک سامانه اینترنتی جامع نیاز است که زائر بتواند در مبدا مکان اسکان خود را مشخص کرده و سرگردان نباشد. پیشنهاد ما این است که تمام مجموعهها از جمله آستان قدس تمام ظرفیتها برای اسکان زائران را در سامانه گفته شده ثبت کنند تا انتخاب برای زائران راحتتر شود.
خیرجو عنوان کرد: جلسات ادب حضور با شرکت صنوف، کسبه، هتلدارداران، تاکسیداران و … هر کدام جداگانه تشکیل شد و فرهنگ میزبانی کریمانه در قالب کلاسهایی تعاملی مورد بحث قرار گرفت. تعاملی بودن این کلاسها به این دلیل است که به مشکلاتی که کسبه به آنها اعتراض دارند نیز رسیدگی شود. البته آستان قدس بیشتر میتواند کارهای فرهنگی و ایجابی در این زمینه انجام دهد و متولیان این حوزه باید برای عملی کردن آن تلاش کنند.
لزوم استانداردسازی خاص برای ارائه خدمت به زائران
وی استانداردسازی خاص برای ارائه خدمت به زائران را ضروری برشمرد و افزود: در مشهد و اطراف حرم ما نیازمند استانداردهایی جدا از موارد مرسوم هستیم. شهرهایی که جمعیت زیادی از قومیت و ملیتهای مختلف در آن حضور پیدا میکنند باید استانداردهای خاصی داشته باشند، برای مثال زائران خارجی که به مشهد سفر میکنند سفیر فرهنگی محسوب میشوند که در این حوزه نیز دوباره عزم ملی طلب میشود.
مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی اضافه کرد: در همین راستا باید استاندارها باز تعریف شوند و به عبارتی سطح کیفیت تمام خدمات از B بالاتر باشد و هیچ ارگانی برای کیفیت پایینتری در هیچ حوزهای نباید مجوز صادر کند. برای این کار رسانه میتواند نقش پررنگی داشته باشد، همچنین برگزاری میزگردها و جستجو در دیگر کشورها و راهکارهایشان میتواند تاثیرگذار باشد.
خیرجو در خصوص امنیت زائران تصریح کرد: در حوزه امنیت زائران جلساتی با حضور نیروی انتظامی، دادگستری و متولیان این حوزه در حال برگزاری است که تمام ارگانها برای برقراری امنیت بیشتر در حال تلاش هستند. البته با وجود تمام اقدامات این حوزه نیز نیازمند یک درگاه واحد است که اگر اتفاقی برای فردی رخ داد، بتواند با مراجعه به آن پیگیر ماجرا باشد. البته در محوطههای داخلی حرم نیز برای فراهم شدن امنیت بیشتر، کشیکهای ویژهای در نظر گرفته شده است.
- منبع خبر : ایسنا
Tuesday, 5 November , 2024