همزمان با دهه امامت و ولایت قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین نسخ خطی، اسناد و آثار موزه‌ای موجود در گنجینه رضوی در برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی رونمایی شد.

معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این باره گفت: در این ویژه ‌برنامه به طور همزمان از نفایس نسخ خطی، اسناد و آثار موزه‌ای با محوریت عید بزرگ غدیر در بستر فضای مجازی رونمایی شده است.

مهدی قیصری‌نیک به برخی آثار موزه‌ای رونمایی شده اشاره کرد و افزود: یکی از این آثار تابلوی گل و مرغ و مینیاتور خوشنویسی‌ شده با عنوان “غدیر، ولایت حضرت امام علی (ع)” است که با تکنیک اکریلیک و گواش به ‌دست رضا بدرالسماء، سیدمسعود آقامیری و سیدرسول آقامیری ساخته شده است.

وی ادامه داد: همچنین تابلوی “ولایت حضرت علی (ع)” که توسط حسین رزاقی به سبک مینیاتور و تکنیک اکریلیک در سال ۱۳۷۵ شمسی در مشهد ساخته شد، تابلو خوشنویسی “آیۀ اطاعت” که توسط استاد علی‎ طه، خوشنویس سوری به خط نسخ عربی در سال ۱۴۱۸ قمری کتابت شد و تابلو “واقعۀ غدیرخم” که توسط سید فضل‎الله هاشمی با تکنیک رنگ روغن روی چوب در سال ۱۳۸۶ شمسی ساخته شد از دیگر آثاری است که در این سه‌شنبه فرهنگی از آنها رونمایی شده است.

سیدرضا صداقت‌ حسینی، کارشناس نسخ خطی آستان قدس رضوی نیز در خصوص نسخ رونمایی شده گفت: “غررالحکم و دررالکلم” یکی از نفیس‌ترین و قدیمی‌ترین نسخه‌های موجود در کتابخانه‌های ایران، به کتابت قرن هفتم هجری قمری، “کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین (ع)” تألیف علامه حلی به کتابت محرم سال ۷۱۰ هجری قمری و نسخۀ خطی “الزام النواصب بامامه علی‌بن ابی طالب (ع)” دربارۀ دلایل و نصوص وارده بر اثبات امامت حضرت علی (ع) و رد مخالفان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به کتابت سال ۹۷۷ قمری در قزوین، از نسخ رونمایی شده در این ویژه ‌برنامه است.

مسوول امور ارزشیابی و پیش‌ آرشیو اداره اسناد آستان قدس رضوی نیز به قدیمی‎ترین اسناد رونمایی شده موجود در گنجینه رضوی با موضوع برگزاری مراسم عید غدیر در حرم مطهر رضوی اشاره و بیان کرد: براساس اسناد، در روز دهم و ۱۸ ذی‌الحجه مجالس ویژه‎ای برای بزرگداشت این اعیاد در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) برگزار می‎شد و در دورۀ صفویه و افشاریه و قاجاریه در این روز مجلس جشن برپا می‌کردند و غذا، شربت و شیرینی به حاضران می‌دادند.

زهرا فاطمی مقدم افزود: مطابق این اسناد، نماز عید قربان در حرم مطهر رضوی از دورۀ صفویه اقامه می‎شده و خلعت به خطیب آستانه و پیش‎نماز در روز عید غدیر و قربان اعطا می‌شد.

وی به قدیمی‌ترین سند موجود در گنجینه رضوی در باب اعیاد قربان و غدیر اشاره کرد و گفت: قدیمی‎ترین سند موجود در برپایی جشن عید قربان (عید اضحی) در حرم مطهر رضوی، به سال ۱۰۱۶ قمری بر‎می‎گردد که به خطیب و حافظ قرآن حرم مطهر خلعت داده شده است و قدیمی‎ترین سند مربوط به عید غدیر نیز مربوط به سال ۱۰۱۹ قمری است.

گنجینه رضوی بیش از ۳۰ میلیون منبع مطالعاتی و موزه‌ای دارد که از این تعداد بیش از ۱۳ میلیون سند، هشت هزار شیء موزه‌ای و ۱۰۰ هزار نسخه خطی است. 

دهه امامت و ولایت که از عید قربان آغاز شده است تا عید غدیر ادامه دارد.