آیتالله سید احمد علمالهدی در سلسله برنامههای سوگواری در دهه اول محرم که بعد از نماز مغرب و عشاء در محل رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهارداشت: در مجموعه احادیثی که از لسان مطهر امام حسین (ع) در کربلا نقل شده، مخاطب ظاهری یا از اصحاب و یاران ایشان هستند و یا از معاندان کوردلی که در لشکر عمرسعد بودند اما در حقیقت، همه آحاد و ابنا بشر مخاطب احادیث حسینی هستند و هرکس که بخواهد آزادگی در پیش بگیرد، باید به طریقت اباعبدالله (ع) اقتدا کند.
وی افزود: در شرایط کنونی، اصحاب کربلا همهروزه در حال افزودهشدن هستند. اگر زمانی در یک روایت ۷۲ نفر و در روایتی دیگر ۱۲۰ نفر به ندای امام حسین (ع) لبیک گفتند، امروزه میلیونها نفر مسلمان و غیرمسلمان، در عالم خود را رهروی اباعبدالله (ع) میدانند زیرا امام حسین (ع) از همان زمان از فراگیرشدن نهضت خود آگاهی داشت و به همین خاطر، احادیث حسینی ترسیمکننده یک خط مستقل الهی برای اصحاب عاشورا در تمام زمانها است و به همین خاطر، بر همه ما تکلیف است که عبرتهای عاشورا را بیاموزیم و آموزههای حماسه حسینی را در زندگی خود به کار بگیریم.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به خطبه مشهور امام حسین (ع) در جریان سفر به کربلا خاطرنشان کرد: وجود مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) اهل دنیا را دعوت میکند که در احوالات زمانه خود دقت کنند و ببینند که در دنیای دگرگونشده، خوبیها فراموش میشود همچون چراگاهی که آفتزده باشد و تهمانده آبی که در ظرف باقی میماند و البته این به خاطر عمل نشدن به حق و نهی نشدن از باطل است که در این شرایط، مؤمن باید به دیدار خدا رو بیاورد زیرا مرگ جز سعادت و زندگی با ستمگران جز رنج و ملال نیست.
وی ادامه داد: در جامعهای که به حق عمل نمیشود و کسی از باطل پیشگیری نمیکند، محبت به خدا و اهلبیت (ع) وجود ندارد. در این باره، به کاربردن لفظ عشق بجا نیست زیرا رابطه ما با پروردگار برخلاف همه روابط احساسی انسان که در زمره ماهیت عشق قرار میگیرد، برمبنای یک باورمندی و احساس منطبق با عقلانیت است که وقتی این باورمندی افزایش پیدا کند، برایمان حالتی را ایجاد میکند که هرچه رضای خدا باشد، برای ما محبوب میشود و هرچه مغضوب خداست، ما هم منفور میشویم.
آموزههای نهضت حسینی، راه حل مشکلات جامعه
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این ذات و فطرت انسان است که از مشاهده مظاهر عبادت خدا و آنچه خدا به آن توصیه کرده، خوشحال میشود و از آنچه مصداق تظاهر به گناه است، بیزار خواهد بود. به همین خاطر هم وجود مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) به مؤمنین توصیه و سفارش میکند که اگر چنین شرایطی در جامعه اسلامی وجود نداشت، مؤمن موظف است تا سنت پیامبر (ص) را احیا کند ولو اینکه بهای آن، بذل جان باشد.
وی تأکید کرد: اگر جامعه ما علی رغم برقراربودن نام جمهوری اسلامی در جریان حاکمیتی آن، در شرایطی قرار بگیرد که به حق عمل نشد و نهی از باطل به امری مذموم بدل شد که ناهی از منکر در مجامع خصوصی و علنی، مورداهانت، ناسزا و افترا قرار گرفت، این مصداق همان خطبه حضرت سیدالشهدا (ع) است که چنین جوامعی را جامعه یزیدی میدانند.
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه سکوت در برابر مفاسد، مظالم و بیحجابیها، جامعه را به سمت یزیدی شدن سوق خواهد داد، گفت: در این باره، نباید قائل به این بود که دولت و نیروی انتظامی تنها متولیان حوزه امر به معروف و نهی از منکر هستند. علاوه بر این، افراد گناهکار که غضب الهی در پی اعمال آنها متوجه جامعه میشود، یقیناً با آمر به معروف و ناهی از منکر مقابله میکنند و این یک حقیقت غیرقابل کتمان است اما رسالت قیام اباعبدالله (ع) نیز همین بود و آمر به معروف و ناهی از منکر هم اگر خود را شیعه امامحسینی (ع) میداند، باید روحیه خود را مصون از تأثیرگذاری قرار دهد.
وی با تأکید بر اینکه نباید اجازه داد که فساد جامعه را فرا بگیرد، ابراز کرد: امام حسین (ع) با ۱۲۰ نفر در برابر ۱۲۰ هزار نفر ایستاد زیرا از شرایط امروز حکومت شیعی ما آگاهی داشت و از همین رو، سرمشقی تعریف کرد تا مؤمنان برای جلوگیری از فراگیرشدن ذلت و مبارزه برای اقامه عزت از آن الگو بگیرند. بر همین اساس، امر به معروف و نهی از منکر، راه حل مشکلات اجتماعی برمبنای آموزههای نهضت حسینی است و این مسئله باید در جامعه اسلامی فراگیر شود.
- منبع خبر : تسنیم
Tuesday, 3 December , 2024