یک هنرمند مجسمه‌ساز گفت: در استان خراسان رضوی به عنوان یک استان غنی که مملو از فرهیختگان و هنرمندان رشته‌های هنری مختلف است، جای خالی موزه هنرهای معاصر به شدت حس می‌شود.

صالح موسویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در کشور ما رشته مجسمه‌سازی رشته جوانی است و در خراسان رضوی نیز کمی جوان‌تر اما پر انرژی‌تر از سایر نقاط کشور، به غیر از پایتخت، عمل کرده که تقریبا تمام هنرمندان فرهیخته را دور خود جمع کرده است. البته مشهد در دوره‌ای نیز توانست به خوبی در این حوزه بدرخشد.

وی افزود: سبقه ساخت برخی از مجسمه‌ها در فضای شهری و آستان نیز باعث شد آثار فاخری وارد این شهر شود. در حال حاضر نیز استان خراسان رضوی و شهر نیشابور میزبان دومین مجموعه آموزش عالی دانشگاه هنر با رده عالی است که در آن رشته‌های هنری و مجسمه‌سازی تدریس می‌شود.

این هنرمند مجسمه‌ساز ادامه داد: یکی از موضوعاتی که مایلم به مسئولان استان منتقل کنم این است که صحبت‌هایی در خصوص انتقال رشته مجسمه‌سازی از نیشابور به شهر و استان دیگری مطرح می‌شود. نگرانی‌هایی در این زمینه برای ما ایجاد شده و تعداد دانشجویان این رشته در دانشگاه نیشابور کاهش یافته و تدریس این رشته در این دانشگاه رو به تعطیلی است.

موسویان گفت: امیدوارم که مسئولان اجرایی استان به این موضوع توجه جدی کنند و پیگیر ماندگاری رشته مجسمه‌سازی در این دانشگاه باشند چرا که قرار است به صورت برنامه‌ریزی شده این رشته به استان دیگری منتقل شود. 

این هنرمند مجسمه‌ساز بیان کرد: موضوع دیگری که باید به عنوان یکی از دغدغه‌های شخصی‌ام به آن اشاره کنم، این است که قرار بود اکثر استان‌های کشور برنامه‌ای مدون داشته باشند تا موزه‌های هنرهای معاصر در هر کدام از استان‌ها به صورت مجزا ساخته و تاسیس شود اما متاسفانه در مشهد فعالیت زیادی در این خصوص انجام نگرفت.

موسویان اضافه کرد: برای مثال باید بگویم در شهر آبادان که تعداد هنرمندان کمتری نسبت به سایر شهرها در آن فعالیت می‌کنند، از موزه هنرهای معاصر برخوردار است اما استان خراسان رضوی از چنین ظرفیتی برخوردار نیست. 

وی یادآور شد: البته من اطلاع دارم که حدود هشت سال پیش ظاهرا موافقت‌های ابتدایی با این موضوع صورت گرفت و برخی از اقدامات مربوط به این پروژه انجام شده و گفته شده بود زمینی نیز برای ساخت این مجموعه خریداری شده است اما متاسفانه این کار به سرانجام نرسید و تنها در حد یک حرف باقی ماند. به هر حال هر مکان و نقطه‌ای که بخواهد رشد کند، باید در حوزه فرهنگ یک پتانسیل و پیش‌زمینه‌هایی داشته باشد.

این هنرمند مجسمه‌ساز گفت: هنرمندان در استان خراسان رضوی و مشهد تنها به موزه آستان قدس رضوی دسترسی دارند و موزه‌هایی تخصصی در حوزه‌های هنرهای تجسمی در استان خراسان و شهر مشهد وجود ندارد.

موسویان تصریح کرد: موزه‌ هنرهای معاصر این امکان را فراهم می‌کند که هنرمندان خارج از کشور آثارشان را در کشور و استان ما به نمایش درآورند. هنرمندان داخل کشور نیز در صورتی می‌توانند ارتباط بیشتری، مخصوصا در حوزه هنرهای تجسمی، با یکدیگر برقرار کنند که موزه‌های بیشتری در کشور و مخصوصا استان خراسان داشته باشیم. البته حرف من این نیست که موزه‌ها به شکل گنجینه جمع‌آوری آثار مانند موزه‌های خوشنویسی و نگارگری تاسیس شود. 

وی ابراز کرد: نبود موزه‌ هنرهای معاصر باعث شده ارتباط هنرمندان استان با هنرمندان سایر استان‌ها، مخصوصا تهران، به شکل منجمد درآید. به عقیده من وجود این گونه موزه‌ها می‌تواند تا حدودی این انجماد را از بین ببرد.

این هنرمند مجسمه‌ساز گفت: من به شخصه از مسئولان اجرایی استان می‌خواهم پیگیر این دو مورد باشند. به عقیده من احداث و تاسیس موزه هنرهای معاصر می‌تواند تمام مشکلات هنرمندان استان، مخصوصا هنرمندان رشته هنرهای تجسمی، را کمی تا قسمتی پوشش دهد و باعث پیشرفت دیگر هنرها در استان نیز شود.

  • منبع خبر : ایسنا