مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی بر توزیع سفر پس از زیارت تاکید کرد و گفت؛ منظور از توزیع سفر این است که زائران به شهرهای دیگر نیز سفر کنند.

ابوالفضل مکرمی‌فر در خصوص گردشگری مذهبی اظهار کرد: گردشگری مذهبی یکی از کهن‌ترین شاخه‌های گردشگری دنیا است؛ گردشگری از ابتدا با گردشگری مذهبی و سفر به کربلا، عتبات عالیات، مکه مکرمه، معابد، زیارتگاه‌ها و کلیساها آغاز شده است. از آن‌جایی که گردشگری مذهبی قدیمی‌ترین نوع گردشگری بوده و به عبارتی قبل از رونق گردشگری ابتدا گردشگری مذهبی رخ داده است، بنابراین تمام افرادی که به خراسان سفر می‌کنند نیت زیارت دارند. محور گردشگری خراسان محور زیارتی است و اما چیزی که در حقیقت ما بر روی آن تاکید داریم، توزیع سفر پس از زیارت است و منظور از توزیع سفر این است که زائران به شهرهای دیگر نیز سفر کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: حال افرادی که برای زیارت به خراسان و مشهد سفر می‌کنند از سلایق متفاوتی برخوردارند. برای مثال برخی که تنها برای زیارت به خراسان و مشهد سفر می‌کنند، می‌توانند از تمام زیارتگاه‌های استان نیز دیدن کرده و به زیارت مشغول شوند؛ چرا که تمام زیارتگاه‌های استان بر اساس شجرنامه‌های موجود به ائمه ما منتسب بوده و بسیار مقدس هستند.‌

مکرمی‌فر یادآور شد: لازم به ذکر است که استان خراسان رضوی از لحاظ سایر مباحث مانند تاریخ، طبیعت و فرهنگ کمتر شناخته شده است؛ در گذشته افرادی که قصد داشتند از غرب به شرق سفر کنند، حتما باید از خراسان که دروازه شرق بوده عبور می‌کردند، به همین دلیل خراسان در طول تاریخ از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

وی عنوان کرد: پس می‌توان علاوه بر گردشگری زیارت که سالانه حضور حدود ۳۰ میلیون گردشگر داخلی و ۶ میلیون گردشگر خارجی را برای خراسان به همراه داشت، به عنوان مهم‌ترین محور گردشگری استان معرفی کرد، اما باید از دیگر مزایای استان مانند طبیعت‌گردی نیز برای جذب گردشگر بهره برد.