مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه گفت: پس از ۹ سال انتظار، ۲ کاروان اهل تسنن و تشیع از استان و از مبدأ فرودگاه امام خمینی (ره) به این سفر اعزام می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبرری زیارت نیوز، «سعید کریمی‌خو» روز شنبه در نشست خبری افزود: بعد از وقفه ایجاد شده با پیگیری‌های متعدد شرایط برای سفر فراهم شده و به زودی زائران به این سفر معنوی اعزام می‌شوند.

وی با بیان اینکه زائران از ۲۸ آذر به این سفر اعزام می شوند و در این مرحله از هواپیماهای داخلی ایران ایر، معراج و ایران ایرتور استفاده شده است، ادامه داد: با توجه به تراکم اعزام نوع فرودگاه و شرایط فرودگاه‌ها ۱۰ ایستگاه پروازی برای حج عمره امسال در کشور تعیین شده است؛ در حج واجب ۱۸ ایستگاه پروازی وجود دارد، اما در این مرحله از عمره تاکنون ۱۰ ایستگاه انتخاب شده و ایستگاه مورد نظر برای غرب کشور فرودگاه امام خمینی (ره) تهران خواهد بود.

کریمی‌خو با بیان اینکه در استان کرمانشاه نیز ثبت‌نام و پیگیری امور زائران در حال انجام است، گفت: ۶۰۰ اولویت برای سفر حج عمره در نظر گرفته شده که برای اعزام در این مرحله از اولویت یک تا ۱۵۰ تعیین شده بود، اما از روز گذشته تا اولویت ۴۰۰ امکان ثبت‌نام وجود دارد.

وی با بیان اینکه تا ماه رمضان ۷۰ هزار نفر به این سفر معنوی اعزا می‌شوند و پنج روز در مکه و پنج روز در مدینه مستقر می‌شوند، افزود: برای کرمانشاه ۲ کاروان تخصیص یافته که یک کاروان برای زائران شیعه و یک کاروان نیز برای زائران اهل سنت است و با توجه به تفاوت جزیی در اعمال، مدیر و روحانی کاروان نیز هم مذهب کاروان انتخاب شده است.

کریمی‌خو با بیان اینکه ۲ کاروان ۱۴۲ نفره ویژه اهل تشیع و ۹۴ نفره ویژه اهل سنت از طرف استان کرمانشاه به این سفر معنوی اعزام می‌شوند، بیان کرد: با توجه به استقبال و تمدید رزرو از روز سه‌شنبه تاکنون و پیگیری‌های انجام شده، تلاش می‌شود تعداد کاروان‌های استان افزایش یابد تا قبل از ایام نوروز اعزام شوند.

مدیرکل حج و زیارت کرمانشاه گفت: افرادی که ثبت‌نام می‌کنند باید گذرنامه آن‌ها از زمان اعزام حداقل هفت ماه اعتبار داشته باشد و متقاضیان از هم اکنون برای دریافت گذرنامه اقدام کنند؛ تلاش شده در اعزام زائران از مدینه به مکه از قطار سریع السیر استفاده شود و تعدادی از زائران از این امکان استفاده خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه ۲ کاروان استان ۱۵ دی و ۱۸ بهمن ماه اعزام خواهند شد، گفت: تعداد پیش ثبت نام قابل توجه است اما مراجعه به دفاتر در مرحله بعدی قرار دارد که نزدیک به تکمیل است.

کریمی‌خو افزود: فیش‌های سپرده گذاری شده در ۲ بانک ملت و ملی حدود ۳۵ هزار مورد بوده اما نقل و انتقالاتی رخ داده و این آمار ثابت نیست اما برای این اولویت یک هزار نفر پشت خطی هستند که بسیاری از آن‌ها به دلایل مختلف ثبت‌نام را تکمیل نمی‌کنند.

مدیرکل حج و زیارت استان با بیان اینکه تزریق واکسن مننژیت و کرونا الزامی است و برای انجام آن با هلال‌احمر هماهنگ شده است، گفت: برای اعزام از نظر رده سنی محدودیتی وجود ندارد اما معاینات پزشکی انجام می‌شود و در صورت داشتن شرایط خاص از اعزام فرد جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی ادامه داد: متقاضیان در مرحله اول باید به سامانه حج مراجعه و پیش ثبت‌نام کنند که در آن امکان گروه بندی وجود دارد، مرحله بعد باید برای تکمیل ثبت‌نام به دفاتر زیارتی مراجعه کنند؛ کاروان‌ها نیز به ترتیب امتیازبندی به کاروان‌های زیارتی تخصیص پیدا کرده‌ است.

کریمی‌خو با بیان اینکه ۲۱ دفتر زیارتی در استاد وجود دارد که روز گذشته فعال بودند و فردا نیز با وجود تعطیل رسمی فعالیت دارند، افزود: متقاضیان بعد از پیش ثبت نام در سامانه ۴۸ ساعت فرصت دارند به دفاتر زیارتی مراجعه و فیش پرداخت مابه تفاوت را دریافت کنند و بعد از آن نیز ۴۸ ساعت برای مراجعه به بانک فرصت دارند.

هزینه سفر حج عمره برای زائران کرمانشاهی ۴۲ میلیون تومان

کریمی خو گفت: هزینه حج عمره در سطح کشور بین ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان با توجه به هتل متفاوت است و هزینه این سفر برای زائران استان کرمانشاه حدود ۴۲ میلیون تومان است و با توجه به اینکه هزینه بلیت هواپیما برای کودکان زیر ۲ سال ۱۰ درصد و برای ۲ تا ۱۲ سال نیز ۷۵ درصد بها محاسبه می‌شود بنابراین هزینه سفر نیز به تناسب برای این افراد کاهش می‌یابد.

مدیرکل حج و زیارت استان افزود: افرادی که در دهه ۸۰ فیش را تهیه کرده‌اند سود روزشمار از طریق بانک به آنها تعلق می‌گیرد و باید مابه تفاوت را پرداخت کنند؛ چنانچه دارندگان فیش فوت شده باشند اعضای خانواده می‌توانند با انحصار وراثت برای نقل و انتقال فیش به دیگر اعضای خانواده یا غیر اقدام کنند.

کریمی‌خو گفت: برخی افراد تمایل به اعزام دارند اما شرایط ثبت نام اولیه برای آن‌ها فراهم نیست و از طرفی افرادی به دلایلی امکان سفر ندارند و در این صورت امسال امکان نقل و انتقال فیش‌های عمره در دفاتر زیارتی فراهم شده اما دفاتر زیارتی در قیمت گذاری این فیش‌ها هیچگونه دخالتی ندارند و افراد برای قیمت با هم توافق می‌کنند.

وی ادامه داد: ثبت نام اولیه از اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ انجام شده و از اوایل سال ۹۴ اعزام متوقف شده است و به منظور جلوگیری از سوءاستفاده و حذف واسطه‌گری امکان نقل و انتقال فیش‌ها تنها برای یکبار مجاز است.

کریمی‌خو با بیان اینکه برای سفر عمره ۲ جلسه آموزشی برای زائران برگزار می‌شود و اطلاعات بیشتر نیز در سامانه بارگذاری شده است، گفت: مدیران، معاونان و روحانیون کاروان نیز دوره بازآموزی را می‌گذرانند.

  • منبع خبر : ایرنا