مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ۴۰ هزار گردشگر سلامتی که در ۱۰ ماه ابتدای سال به مشهد مراجعه کردند، ۳۸ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۲۰۰۰ نفر با واسطه مراجعه کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، داوود خوش‌شکن در نشست خبری دستاوردهای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال ۱۴۰۱ با اصحاب رسانه که در شهرک دانش و سلامت برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ رویکرد جدیدی نسبت به گردشگری سلامت ایجاد شد. تعداد گردشگران سلامت مشهد با توجه به ظرفیت‌های موجود بسیار کم است.

وی افزود: در سطح استان در زمینه توسعه گردشگری سلامت برنامه عملیاتی تعیین کردیم که یک هدف کلی و سه هدف اختصاصی دارد. از جمله اهداف آن ارتقای کیفیت خدمات به زائران سلامت خارجی، افزایش رضایتمندی گیرندگان خارجی خدمت و افزایش جذب گردشگر سلامت به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر طی ۵ سال آینده است.

مراجعه ۴۰ هزار گردشگر سلامت به مشهد در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال

خوش‌شکن با بیان اینکه تعداد گردشگران سلامت استان مخصوصا در ۶ ماه اول سال بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است، عنوان کرد: در سال ۹۸ حدود ۲۴ هزار نفر به عنوان گردشگر سلامت به مشهد مراجعه کردند در حالی که در ۱۰ ماهه اول امسال به ۴۰ هزار گردشگر سلامت خدمات ارائه کردیم. البته ما سامانه‌ای نداریم که افراد مراجعه‌کننده به بخش سرپایی را ثبت کند. در ۳ ماهه سوم به دلیل ناآرامی‌های کشور، آمار به شدت کاهش پیدا کرد اما در شروع فصل زمستان در حال رشد است.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در ۱۰ ماه اول سال از ۴۰ هزار گردشگر سلامت، ۱۵ هزار و ۱۵۰ نفر سرپایی و ۲۴ هزار و ۸۵۰ نفر بستری بودند و تنها ۶۰ نفر فوت شده داشتیم. به ترتیب کشورهای افغانستان با ۱۹ هزار نفر، عراق با ۱۸ هزار نفر، بحرین، ترکمنستان، کویت، عمان، تاجیکستان و پاکستان بیشترین مراجعه را داشتند. بیماری‌های زنان، زایمان و نازایی، چشم و جراحی‌های چشم، جراحی زیبابی مخصوصا بینی، اورولوژی، قلبی و عروقی بیشترین علل مراجعه بودند.

وی با اشاره به اینکه واسطه‌گری یکی از مشکلات ما است، تصریح کرد: ما توانستیم با کشورهای هدف اصلی یعنی عراق و افغانستان قراردادهایی ببندیم تا دانشگاه علوم پزشکی خانواده‌های آن‌ها را به مراکز درمانی دولتی و خصوصی متصل کند. از ۴۰ هزار گردشگر سلامت، ۳۸ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۲۰۰۰ نفر با واسطه مراجعه کردند.

خوش‌شکن گفت: پرواز مستقیم از مسقط به مشهد و برعکس و همچنین پرواز دوشنبه به مشهد فرصت خوبی در زمینه گردشگری سلامت مشهد است. ارتباط مستقیم با کشورهای هدف و جذب بیماران همسایه را در برنامه داریم که در بخش اول با ۱۵ کشور از جمله تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، عمان، بحرین، عراق، سوریه و ترکیه و تا ۴ سال دیگر با ۱۱۰ کشور خواهد بود. یکی از مزیت‌های کشور ما تعرفه‌های درمان است که ما پایین‌ترین تعرفه را در منطقه داریم.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ۲۰ بیمارستان دارای مجوز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند که ۶ مرکز دولتی و ۱۴ مرکز خصوصی است، تصریح کرد: ما همچنین ۳ مرکز جراحی محدود و ۱۵ درمانگاه تخصصی داریم که در مجموع ۳۷ مرکز در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای مجوز بیماران خارجی هستند. در سال جدید برای ۲ درمانگاه تخصصی که عملکردشان تایید نشد، مجوز صادر نکردیم.

مشکل صدور مجوز شرکت‌های گردشگری سلامت در استان حل شده است

وی خاطرنشان کرد: وزارت میراث فرهنگی و وزارت بهداشت در زمینه صدور مجوزهای شرکت‌های گردشگری سلامت مشکلاتی داشتند و دارند اما ما در استان کمیته گردشگری داریم که این مسئله در سطح استان حل شده و کاملا با هم در تعامل هستیم.

  • منبع خبر : ایسنا