مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: جای دارد که شاهنامه در دروس علوم سیاسی گنجانده و تدریس شود.

محمد حسین‌زاده در آئین بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به کارکرد شاهنامه در عصر حاضر اظهار کرد: جای دارد که دکترین نظامی، سیاست خارجی و روابط بین‌الملل خود را بر اساس مرام شاهنامه احصا کنیم.  

وی در رابطه با اعطای نشان عالی فردوسی افزود: نشان فردوسی در چهار بخش اعطا می‌شود که بخش نخست در رابطه با حماسه‌پژوهی، فردوسی‌شناسی و شاهنامه‌شناسی است؛ یعنی کسانی که عمری موی خود را سفید کردند تا فردوسی را بشناسند و به مردم بشناسانند، لایق این نشان خواهند بود. حوزه دوم در رابطه با اعطای این نشان به فعالیت‌های مرتبط با  حماسه‌سرایی است. همانطور که فردوسی آرمانی برای خود داشت و برای آن بزرگترین حماسه‌سرای جهان شد، ما نیز قرار است رصد کنیم و سالانه به کسانی که در مسیر فردوسی به سبک و آرمان او برای حماسه‌ها آفرینش ادبی و هنری می‌کنند، برای ایجاد قوت در ادامه مسیر جایزه نشان فردوسی را اعطا کنیم.  

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: بخش سومی که نشان فردوسی به آن تعلق می‌گیرد، حماسه‌سازی است. غایت فردوسی عزت و استقلال ایران بوده و جدا از مرزبانی زبان فارسی که هنر فردوسی است، در مرزبانی جغرافیایی ایران هم با کاشت نهال غیرت و عزت در دل ایرانیان نیز نقش داشته است. قهرمانانی که امروز در کشور ما حماسه می‌آفرینند، هم‌قدم رستم در حوزه صیانت از آب و خاک ایران قرار دارند و لایق دریافت نشان فردوسی خواهند بود.
 
حسین‌زاده ادامه داد: حوزه چهارم مربوط به اعطای نشان فردوسی نیز در رابطه با ترویج زبان فارسی در عرصه بین‌المللی است. به این ترتیب از کسانی که کمک می‌کنند تا زبان فارسی و آرمان فردوسی در دنیا نهادینه شود، قدردانی می‌شود. اولویت اول برای اعطای نشان هنرمندان کشورهای هم‌زبان و همسایه هستند اما در سال‌های آینده به سراغ کشورهای دورتر نیز خواهیم رفت. به امید آنکه زبان فارسی در تمام کشورها کرسی داشته باشد و آموزش داده شود.