فرماندار شهرستان مشهد از تعیین ۵۰۰ واحد صنفی در سطح شهر به‌ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی با قیمت مصوب خبر داد و گفت: در این راستا حدود ۱۵ الی ۱۶ قلم کالای مورد نیاز یک زائر را به قیمت مصوب فراهم و جهت تسهیل شناسایی توسط زائران، این واحدهای صنفی را در نرم‌افزار نشان جای‌گذاری کرده‌ایم.

محسن داوری در خصوص برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شده در دهه پایانی ماه صفر در مشهد اظهار کرد: تمام ظرفیت‌های موجود را برای میزبانی از زائران و زیارت آسان آن‌ها به کار خواهیم گرفت. در این راستا از خردادماه برنامه ریزی‌هایی برای تابستان آغاز شد. هرچه به ایام پایانی دهه صفر نزدیک‌تر شدیم این برنامه‌ریزی‌ها از انسجام بیشتری برخوردار شد، از این رو با حضور معاون اول ریاست جمهوری جلسه برای هماهنگی‌های ملی برگزار شد.

وی افزود: در قرارگاه خدمات رسانی به زائران رضوی در ایام محرم و صفر ۴ کمیته که ۱۲ کارگروه ذیل آن‌ها وجود دارد، سازماندهی شده است. این کمیته‌ها شامل کمیته رفاهی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است که با مدیریت فرمانداری اداره می‌شود و چند کارگروه اسکان، خدمات شهری، فرهنگی، رفاه زائران و همچنین خدمت رسانی، هیات‌های مذهبی و مدیریت موکب ها را برعهده دارد.

داوری به شرح وظایف معاونت عمرانی فرمانداری در این ایام پرداخت و بیان کرد: چند کارگروه ذیل معاونت عمرانی تعریف شده است که عهده‌دار حوزه‌های زیرساختی است که ظرفیت تمام  فعالیت‌ها و اقدامات زیرساختی مورد نیاز را فراهم می‌کنند.

فرماندار مشهد در خصوص وظایفی که معاونت توسعه و برنامه‌ریزی عهده‌دار است، عنوان کرد: وظیفه تامین، توزیع و نظارت بر بازار و اقلام اساسی به‌ویژه بحث برنامه ریزی برای نان مورد نیاز زائران و مجاوران برعهده معاونت مذکور است و معاونت امنیتی تمام فعالیت‌ها و اقدامات امنیتی و نظامی مورد نیاز را برای این رویداد مهم رصد و سیاست گذاری می‌کند.

وی از ظرفیت ۶۰۰ هزار نفر- شب‌ در حوزه اسکان طی ایام پایانی ماه صفر خبر داد و گفت: از تمام ظرفیت‌های رسمی، غیر رسمی و اضطراری در این زمینه استفاده کرده و تلاش ما بر این است که با ایجاد موکب‌های بیشتر این ظرفیت را افزایش دهیم.

داوری در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده برای اسکان زائران تصریح کرد: عموم زائران هیات‌های مذهبی هستند و پیش از ورود به مشهد اسکان خود را پیش‌بینی کرده اند، شهروندان مشهدی نیز میزبان بخشی از زائران هستند و بخشی  از زائران محل اقامت فصلی دارند، اما در هرحال ما درصدد افزایش یک میلیونی ظرفیت اسکان هستیم.

ایجاد ۱۴ هزار پارکینگ در اطراف حرم رضوی برای خدمت رسانی به زائران

فرماندار مشهد افزود: تا امروز ۱۴ هزار پارکینگ در اطراف حرم رضوی ایجاد شده است و در صدد افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها برای زیات آسان زائران هستیم. اقداماتی نیز برای عبور و مرور و حمل و نقل زائران فراهم شده و ترافیک شهری را نیز مدیریت می‌کنیم و همچنین زمان خدمت رسانی را نیز افزایش داده‌ایم.

فرماندار شهرستان مشهد نوید زیارت آسان به زائران کم‌توان و ناتوان را داد و اعلام کرد: زمین‌هایی برای زیارت افراد کم‌توان و ناتوان در۴ مسیر منتهی به حرم  برای ویلچر فراهم شده که رفاه نسبی برای آنان هم ایجاد شود .ضمن اینکه ۳ روز آخر ماه صفر از ترمینال تا چهارراه دانش موکب‌هایی برای پذیرایی از زائران و مجاوران پیش بینی شده است. در مسیر اطراف حرم موکب‌هایی تعبیه و شماره گذاری شده که اسکان و پذیرایی به زائران را ارائه داده  که اقدامات فرهنگی نیز انجام می‌دهند. 

وی در خصوص چگونگی فعالیت نانوایی‌های مشهد در این ایام خاطرنشان کرد: علاوه بر افزایش سهمیه آرد و ساعت کاری نانوایی‌های موجود، ۶ نانوایی سیار در اطراف حرم مطهر رضوی را فعال کرده و درصدد افزایش نانوایی‌های سیار به ۲۰ واحد هستیم. همچنین نان بسته بندی توسط کیوسک‌های نان رضوی به مردم ارائه خواهد شد. همچنین آرد مازاد به تمام نانوایی‌های منتخب تخصیص داده شده است. برای بخش‌هایی که نانوایی سیار تعبیه شده آرد نیز در نظر گرفته‌ایم و  با شروع فعالیت آرد به آن‌ها تخصیص داده می‌شود.

نماینده ویژه استاندار در مشهد در خصوص بازرسی و نظارت بر اقدامات انجام شده عنوان کرد: در ۴ خیابان منتهی به حرم، ۴ پایگاه نظارت بر بازار ایجاد کردیم که با فعالیت شبانه‌روزی خود شکایات زائران را پیگیری می‌کنند، همچنین در هر خیابان ۲ کیوسک وجود دارد که به صورت ۲۴ ساعته مامورین در ان حضور داشته  تا اگر زائران به مشکلی برخوردند به آنها مراجعه کنند. همچنین در هر مسیر حدود ۵۰ تا ۷۰ بازرس حضور داشته  که در صورت بروز تخلف بررسی و برخورد توسط بازرسان صورت خواهد گرفت.

داوری در خصوص ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز موکب‌های جاده‌ای عنوان کرد: موکب‌هایی که در حوزه جاده‌ای برای زائران پیاده ایجاد شدند به زیرساخت‌هایی چون آب، برق و گاز نیاز دارند. در این راستا تمام دستگاه‌های مربوطه را برای رفع مشکلات زیرساختی و ارتباطی پای کار آورده‌ایم.

به کارگیری ظرفیت ملی برای میزبانی از زائران امام رضا (ع) 

داوری عنوان کرد: حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس از ذخیره ظرفیت کشوری و خارج از ناوگان اتوبوسرانی بین‌شهری برای مدیریت رفت‌وآمد زائران تخصیص داده می‌شود که در این زمینه سازمان اتوبوسرانی مشهد و سایر شهرها برای انتقال زائران اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین در حوزه ریلی در صدد افزایش ظرفیت برای تسهیل بازگشت زائران هستیم.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که هیات‌های مذهبی را به سامانه نشان متصل کنیم که بلیت لازم را فراهم کنند و در تلاشیم که ۵ مهر ماه در ترمینال‌های اتوبوسرانی، ریلی و فردوگاه اجتماع نداشته باشیم. البته انجام موارد گفته شده در یک روز قابل اجرا نخواهد بود و طی چند روز انجام می‌شود.

فرماندار مشهد از به کارگیری ظرفیت فیزیکی برای ایجاد امنیت در ایام پایانی صفر در شهرستان مشهد خبر داد و گفت: یکی از مسائل مهم تامین امنیت زائران است.  تمام ظرفیت‌های فیزیکی را برای ایجاد فضای امن به کار گرفته و تمام ابعاد مورد رصد قرارمی‌گیرند. همچنین تمام ارگان‌های امنیتی تلاش می‌کنند که این فضا را فراهم کنند که در این ایام بتوانیم میزبان خوبی برای زائران باشیم.

داوری در خصوص انجام بازرسی و نظارت در این ایام عنوان کرد: شماره تلفن‌های قرارگاه خدمات زائرین امام رضا (ع) اعلام شده که در این قرارگاه ۳۰ اپراتور حضور دارند که گزارشات مردم را برای کمک و بررسی شکایات مردم جمع‌بندی می‌کنند. همچنین تیم‌های نظارت برخورد کسبه را ارزیابی می‌کنند. از سویی دیگر برای ۵۰۰ جایگاه و واحدهای صنفی شهرداری نظارت مستمر وجود دارد که اقلام اساسی با  قیمت های مصوب به فروش برسد.

فرماندار شهرستان مشهد خطاب به زائران گفت: زائران محترم قبل از مشرف شدن به مشهد اسکان و برگشت خود را مهیا کنند. اگر زمان آمدن و برگشت به نحوی باشد که همه منتهی به یک روز نباشد بهتر می‌توان این رویداد را مدیریت کرد. همچنین هیات‌های مذهبی و زائران پیاده با سازمان تبلیغات هماهنگ باشند که محل اسکان مناسب به آن‌ها تخصیص داده شود.

  • منبع خبر : ایسنا