شهردار مشهد با اشاره به نیاز شهرهای زیارتی به توسعه زیرساخت‌ها جهت تسهیل زیارت، گفت: رویکرد اصلی دبیرخانه دائمی شهرهای زیارتی باید توسعه زیرساخت‌های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و... حول محور زیارت باشد.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، محمدرضا قلندرشریف در مراسم امضاء تفاهم‌نامه دبیرخانه دائمی شهرهای زیارتی که با حضور ریس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر و معاونان فرهنگی شهرداری‌های قم و شیراز برگزار شد، با تبریک ولادت باسعادت حضرت رضا(ع)، افزود: به همین مناسبت شب گذشته جشن بزرگ خانوادگی که یادگاری ویژه‌ای برای حاضران و بنیان خاصی را دراین مسیر به‌جا گذاشت در خیابان امام رضا(ع) برگزار شد که امیدواریم کام زائران و مجاوران را شیرین کرده باشد.

وی اضافه کرد: حضور پرشور زائران و مجاوران در این جشن بزرگ نشان داد که مردم عزیز و ولایت مدار، پای‌کار و عاشق اهل‌بیت(ع) هستند.

شهردار مشهد بابیان اینکه برکت وجود بارگاه‌های مقدس ائمه اطهار و امام زادگان درتک تک شهرهای کشور به‌ویژه مرقد مطهر امام رضا(ع) در مشهد مقدس، خواهر عزیزشان حضرت فاطمه معصومه در شهر قم و همچنین برادر بزرگوارشان حضرت شاه‌چراغ در شیراز سرمایه ویژه معنوی این شهرها و تمام ایران است، اظهار کرد: اما متأسفانه تاکنون به نحو مناسبی از این سرمایه معنوی عظیم استفاده نکرده‌ایم.

قلندر شریف تصریح کرد: اگر دیدگاه‌هایی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی در توجه ویژه به موضوع زیارت و اماکن مقدس وجود دارد در دهه‌های گذشته به همین نحو وجود داشت؛ شاید شهرهای زیارتی به‌ویژه مشهد مبتلا به مشکلات که اکنون شاهد آن هستیم؛ نبودند.

وی خاطرنشان کرد: ما در پایتخت معنوی ایران اسلامی چالش‌های بزرگی داریم که اگر به موضوع فرهنگ رضوی، فرهنگ زیارت و … باوجود بارگاه منور رضوی توجه می‌شد این مشکلات را نداشتیم.

شهردار مشهد بابیان اینکه اراده ما براین است تا این مشکلات را در حوزه شهری حل‌وفصل کنیم، تصریح کرد: توسعه یک‌جانبه شهر مشهد با نگاه به بحث اقتصادی ما را به‌جایی رسانده که مرکزیت جغرافیایی حرم مطهر در شهر دچار خدشه شده است؛ به‌گونه‌ای که مرز غربی شهر تا حرم مطهر ۲۰ کیلومتر و از شرق و شمال شرق حدود ۶کیلومتر است.

قلندر شریف گفت: این وضعیت، غفلت بزرگی است که طی سال های گذشته باعث شده تا مرکزیت حرم مطهر امام رضا(ع) که هویت و دلیل وجودی و همچنین توسعه جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی مشهد است؛ دچار خدشه شود و بدتر از آن حاشیه شهر را در نزدیک‌ترین فاصله با حرم مطهر ایجاد کرده‌ایم.

وی در ادامه اظهار کرد: بر همین اساس اولویت ما این است تا تمام توان خود را برای رفع این مشکل در کلان‌شهر مذهبی کشور و پایتخت معنوی جهان اسلام که دهه‌ها مورد غفلت قرار گرفته به کار بگیریم.

شهردار مشهد ادامه داد: شورای اسلامی شهر مشهد در این مسیر به‌صورت ویژه و خاص پای‌کار هستند و مدیریت شهری نیز برنامه‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و انجام کار را به نحوی در پیش خواهد گرفت تا مدیریت‌های شهری بعدی نیز ادامه دهنده این راه باشند.

قلندر شریف با تأکید بر اینکه درمجموع سیاست و اولویت مدیریت شهری توسعه شهر به سمت شرق و شمال شرق است، خاطرنشان کرد: سیاست ما برای توسعه و هدایت شهر به شرق به سبکی خواهد بود تا برای مردم و سرمایه‌گذاران جاذبه ایجاد کند تا با این کار بتواینم غفلت‌های گذشته را جبران کنیم و در مقابل ولی‌نعمتمان علی بن موسی‌الرضا(ع) شرمنده نباشیم.

وی در ادامه گفت: معتقدیم سرمایه عظیم معنوی شهرهای زیارتی باید به نحو مطلوب برای توسعه این شهرها هدایت و بهره‌برداری شود.

شهردار مشهد افزود: دبیرخانه دائمی شهرهای زیارتی که ذیل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور ایجادشده و تفاهم‌نامه آن امضاء شد، آغاز مناسبی برای تعامل و همفکری همه مدیران سه شهر زیارتی مشهد، قم، شیراز به همراه تهران جهت جمع اندیشی و توسعه زیرساخت‌ها موردنیاز زیارت است.

قلندر شریف با اشاره به اینکه دبیرخانه دائمی شهرهای زیارتی نیاز به الزاماتی دارد، بیان کرد: یکی از الزامات و چراغ راه ما دراین مسیر ابتدا منویات مقام معظم رهبری خواهد بود، همچنین توجه ویژه ای نسبت به پیشنهادات و نظرات مراکز علمی، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، نخبگان و کارشناسان فعال در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و.. خواهیم داشت تا با همفکری جهشی را در زیرساخت‌های فرهنگی،اجتماعی و ارتقاء فرهنگ میزبانی زیارت شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: شعار مدیریت شهری دراین دوره مشهد جهان شهر برکت و کرامت است و تحقق این شعار نیاز به الزامات و آماده شدن زیرساخت‌هایی در حوزه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی و اقتصادی دارد که باید دراین مسیر حرکت کنیم.

شهردار مشهد به برگزاری رویداد ملی ایده پردازی سقاخانه اشاره و اظهار کرد: این رویداد می‌تواند سرآغازی برای همکاری و تعامل پررنگ‌تر شهرهای زیارتی جهت توسعه زیرساخت‌های موردنیاز زیارت باشد .

قلندر شریف افزود: معتقدیم جنگ نرم دشمن برعلیه نظام مقدس جمهوری اسلامی مخصوصاً شهرهای مذهبی و به‌ویژه مشهد، مهم‌ترین موضوعی است که باید در دبیرخانه شهرهای زیارتی موردتوجه ویژه قرار بگیرد .

وی اضافه کرد: دشمن لحظه، لحظه و نقطه، نقطه شهرهای مذهبی را زیر ذره‌بین برده و کوچک‌ترین ضعف و مشکل را بزرگ و روی آن کار می‌کنند، لذا یکی از مهم‌ترین وظایف دبیرخانه دائمی شهرهای مذهبی به‌کارگیری روش‌های مناسب برای مقابله با جنگ نرم است.

شهردار مشهد ادامه داد: امیدواریم با همراهی و تعامل مناسب میان شهرهای زیارتی شاهد تحولات مثبتی در راستای توسعه زیرساخت‌های موردنیاز زیارت باشیم.