معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی با اشاره به ورود بیش از ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر زائر به مشهد گفت: در ۱۰ روز گذشته بیش از ۱۲ میلیون زائر به حرم رضوی مشرف شده اند.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، محمد توکلی فریمانی افزود: ۱۴ میلیون وعده غذایی و میان وعده توسط آستان مقدس رضوی در بین زوار امام رضا توزیع شده است.

وی اضافه کرد: خادمان رضوی در ایام شهادت امام هشتم ۲۰۰ هزار روز خدمت به زائران ارائه داده اند.

معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی گفت: طی ۱۰ روز گذشته شاهد حضور خیل عظیم زائران در شهر مقدس مشهد و حرم مطهر امام رضا (ع) هستیم. آمار تشرف به حرم مطهر رضوی از هفته گذشته از روزی ۵۰۰ هزار زائر آغاز شد، روز گذشته دست کم یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر به حرم رضوی مشرف شدند و طی این مدت بیش از ۱۲ میلیون تشرف زائران به حرم رضوی ثبت شده است. (هر زائر در طول اقامت در مشهد مقدس ممکن است چندین بار به حرم رضوی مشرف شده باشد)

توکلی تصریح کرد: آمار تشرف زائران به صورت روزانه در ۱۶ ورودی حرم مطهر محاسبه می‌شود و بر اساس این آمار، تعداد تشرف‌ها در روز‌های اخیر از عدد ۱۲ میلیون عبور کرده است.

وی درخصوص برنامه‌های عزاداری حرم ادامه داد: مراسم خطبه خوانی شب شهادت امام رضا (ع)، شامگاه دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱، در صحن پیامبر اعظم برگزار شد و امشب نیز مراسم شام غریبان را خواهیم داشت. هر سال در برنامه شام غریبان، خادمان در کنار زائران از پایین پای حرم مطهر وارد صحن و سرا می‌شوند و در صحن انقلاب مراسم شام غریبان را بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌کنند.

معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی اضافه کرد: امروز همچنین سه هزار و صد هیات مذهبی از کشور‌های ایران، پاکستان، افغانستان، هند و عراق در مشهد مقدس عزاداری کردند که از این تعداد دو هزار و ۸۰۰ هیات غیر مشهدی و ۳۰۰ هیات از مشهد هستند.

همچنین حدود ۴۶۰ هزار نفر زائر پیاده امروز وارد مشهد مقدس شدند که ۴۰۰ موکب در مسیر‌های منتهی به مشهد مقدس به این زائران خدمت رسانی کرده اند.

گفتنی است؛ خدمات پذیرایی در موکب‌هایی از سراسر کشور حتی موکب زائران عراقی، افغانستانی و پاکستانی ارائه می‌شود و روزانه با بیش از ۵۰۰ هزار وعده غذایی از زائران پذیرایی می‌شود و در کنار آن، اماکنی در حرم مطهر برای استراحت چند ساعته زائران پیش بینی شده است که زائران از آن استفاده می‌کنند.

  • منبع خبر : صدا و سیما