آیین افتتاحیه سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با حضور ۵۲ شرکت‌کننده در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری زیارت نیوز، مراسم افتتاحیه سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران، جمعی از مسئولین کشور و جامعه قرآنی جمهوری اسلامی ایران در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد.

حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم اظهار کرد: مقدمه‌ای بر گزارش روایتی را از مرحوم کلینی در اصول کافی، جلد اول در کتاب عقل و جهل تقدیم می‌کنم؛ در بخشی از این روایت بلند آمده است: یا هشام، خدا انبیا و رسولان خودش را به‌سمت بندگان مبعوث نکرد، مگر به این جهت که اینها فکر و اندیشه‌شان منور به نور وحی شود؛ فردی که به دعوت انبیا پاسخ مثبت دهد، نیکوترین فردیست که شناخت بهتری از دیگران دارد؛ کسی که امر خدا را از لحاظ کردار بیشتر آگاه باشد، نیکوتر از سایرین است؛ کسی که عقلش به این وسیله کامل‌تر شود، در دنیا و آخرت از دیگران پیشی می‌گیرد.

وی افزود: تذکر این نکته لازم است، فی‌الواقع جهل در مقابل عقل است؛ یعنی فردی آگاه است اما رفتارش منطبق با رضایت حق نیست و منطبق با فرمان خدا نیست و اهل معصیت و گناه است اما فردی که عمل نیکو داشته باشد و انطباق فعل با قول حسن داشته باشد، این فرد از لحاظ عقلانیت کامل است و در مقابل فردی که چنین عمل نمی‌کند، جاهلی است ولو اینکه لباس علم به تن کند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: این دوره از مسابقات با شعار «یک کتاب، یک امت» شکل گرفته و اینک شاهد برگزاری مرحله نهایی سی ‌و ‌نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن هستیم؛ در مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات ۱۵۰ شرکت‌کننده از ۸۰ کشور در رشته‌های حفظ کل، قرائت تحقیق و ترتیل شرکت کردند.

حجت‌الاسلام خاموشی با اشاره به اینکه در این دوره از مسابقات برای نخستین بار رشته ترتیل بانوان افزوده شده است، گفت: در مرحله نهایی نیز ۳۳ کشور و ۵۲ شرکت‌کننده در رشته‌های حفظ کل، قرائت تحقیق و ترتیل حضور دارند.

وی از همکاری وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات، جامعةالمصطفی (ص) العالمیه، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شهرداری تهران، نهادهای امنیتی و انتظامی، نهاد ریاست جمهوری و وزارت ارشاد در برپایی این دوره از مسابقات تشکر و قدردانی کرد و افزود: اخبار مسابقات بین‌المللی قرآن از بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی داخلی و برون مرزی و شبکه‌های ماهواره‌ای پوشش داده می‌شود که از تلاش اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی تشکر ویژه می‌شود؛ همچنین مسابقات در بستر پیام‌رسان‌های داخلی و پلتفرم‎های اینترنتی نیز پوشش داده می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه در پایان از مسئولان گذشته اوقاف تشکر کرد و یادآور شد: قطعا با ریل‌گذاری خوب این مسیر شاهد برگزاری مرحله نهایی سی ‌و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان هستیم.

  • منبع خبر : ایرنا